- 12 juli 2021
Analyse voertuigmarkt eerste semester 2021
Terwijl de gevolgen van de COVID-19-pandemie zich nog steeds laten voelen, moeten de invoerders van gemotoriseerde voertuigen ook het hoofd bieden aan een tekort aan halfgeleiders, dat de productie van nieuwe wagens wereldwijd bemoeilijkt. Dat had tijdens het eerste semester enorme gevolgen voor de inschrijvingen van nieuwe wagens in België, waar de invoerders bovendien voor het eerst in zestig jaar niet konden rekenen op het Autosalon van Brussel om de bestellingen in het eerste kwartaal te ondersteunen.
In het eerste semester van 2021 werden in België 232.391 nieuwe auto’s ingeschreven. Hoewel dat resultaat 7,3% hoger ligt dan in het eerste semester van 2020, dat grotendeels werd verstoord door de COVID-19-pandemie, ligt het ook 19,1% lager dan het gemiddelde aantal auto-inschrijvingen in België in het eerste semester van de voorbije tien jaar (287.400 exemplaren).
Voor de invoerders van gemotoriseerde tweewielers is de situatie heel wat positiever. Bij hen is het aantal inschrijvingen niet alleen met 16% gestegen ten opzichte van het eerste semester van vorig jaar, maar ligt het ook 1,9% hoger dan in het eerste semester van 2019 en 7,9% hoger dan het gemiddelde van het eerste semester van de voorbije tien jaar.
De lichte en zware bedrijfsvoertuigen konden hun niveau van het eerste semester van 2019 niet evenaren. Die vergelijking is echter delicaat omdat de verkoop van zware bedrijfsvoertuigen in het eerste semester van 2019 sterk werd beïnvloed door de invoering van de intelligente digitale tachograaf in Europa.
De sector die het best presteerde in dit eerste semester was die van de kampeerwagens. Met 4.583 inschrijvingen doet het segment 65% beter dan het resultaat over het eerste semester van 2020 (2.774 inschrijvingen) en vestigt het zelfs een record voor het eerste semester. De cijfers zijn verbluffend: over heel 2020 werden 5.437 nieuwe kampeerwagens ingeschreven in België (4.985 in 2019, 4.605 in 2018 en 4.124 in 2017).
De elektrificering van de automarkt gaat door
Zoals we ook na het eerste trimester al vaststelden, heeft het marktaandeel van de benzinemotoren zich in het tweede trimester gestabiliseerd rond 53,9%, tegenover 51,8% in 2020. Dieselmotoren zagen hun marktaandeel verder inkrimpen: 32,9% in 2020, 26,9% in het eerste trimester van 2021 en 25,6% in het tweede semester.
Het motortype dat het best presteerde in het eerste semester is dat van de oplaadbare hybrides, die hun marktaandeel zagen stijgen van 7,3% in 2020 tot 11,2% over de eerste zes maanden van 2021. Niet-oplaadbare hybridemotoren wonnen van hun kant 1% en brengen het totale marktaandeel van de hybridemotoren op 15,8%.
De zuiver elektrische motoren gingen er heel licht op vooruit met een marktaandeel van 3,9% tegenover 3,5% in 2020. Daarmee blijft het marktaandeel van de geëlektrificeerde motoren net onder de symbolische kaap van de 20%. Een historisch niveau in België. Van de 9.097 elektrische voertuigen die dit jaar in België werden ingeschreven, staat 85,9% op naam van ondernemingen, tegenover 12,4% op naam van particulieren en 1,7% op naam van zelfstandigen.
Diezelfde vaststelling geldt voor de oplaadbare hybridewagens, waar de 26.078 inschrijvingen als volgt zijn verdeeld: 87,5% voor ondernemingen, 10,4% voor particulieren en 2,1% voor zelfstandigen. Bij de niet-oplaadbare hybridewagens zien we net het tegenovergestelde fenomeen: de 10.691 wagens werden grotendeels ingeschreven door particulieren (54%), tegenover 42,9% voor de ondernemingen en 3,1% voor zelfstandigen.
Middelgrote SUV’s blijven erg in trek bij de Belgen
Het SUV-segment heeft momenteel een marktaandeel van 47,2% (+5,2% ten opzichte van 2020 en -0,9% ten opzichte van het eerste trimester). Die evolutie is grotendeels toe te schrijven aan de middelgrote SUV’s, die hun marktaandeel met 4,3% zagen stijgen in dit eerste semester.
Ondanks het succes van de SUV’s zet het segment van de grote auto’s zijn achteruitgang voort: het daalde van 19,2% in 2016 tot 15,5% aan het einde van het eerste semester (15,9% in 2020).
De top drie van meest ingeschreven autosegmenten in België in het eerste semester, bestond uit middelgrote SUV's (27,4%), kleine gezinswagens (17,8%) en kleine SUV’s (15%).