Mobia pleit voor duurzame mobiliteit met respect voor de vrije keuze van de burger
Onze sectoren ondersteunen ten volle de inspanningen die geleverd worden om verplaatsingen duurzamer te maken. In het kader van de week van de mobiliteit wil Mobia er echter de aandacht op vestigen dat gebruikers keuzevrijheid moet blijven behouden voor hun individuele mobiliteit.
In plaats van één of andere technologie op te leggen, is het aangewezen om te focussen op de mobiliteitsmix die het best beantwoordt aan de behoeften en de financiële mogelijkheden van de gebruiker. De elektrificatie van nieuwe voertuigen moet versneld worden, maar tegelijkertijd dienen we ook maatregelen te nemen om het bestaande wagenpark te vergroenen, de zachte mobiliteit aan te moedigen en de verkeersveiligheid te verbeteren.
Mobia, de federatie die Febiac, Renta en Traxio overkoepelt, heeft haar inzichten over mobiliteit opgenomen in een nieuwe "Mobility White Paper". In dit document komen een aantal belangrijke onderwerpen aan bod over de mobiliteit van vandaag en morgen: stuk voor stuk grote uitdagingen, gaande van wetgeving, fiscaliteit en wegeninfrastructuur, over technologische ontwikkelingen en alternatieve brandstoffen tot het energievraagstuk en het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Mobiliteit, een recht voor elke burger
“Wij hebben de gebruiker bewust centraal gesteld in al onze overwegingen", zegt Stefan Delaet, die het voorzitterschap van zowel Renta als Mobia waarneemt. "Wij verdedigen het recht op mobiliteit: de burger moet vrij kunnen kiezen hoe hij of zij zich wenst te verplaatsen. We moeten er bovendien voor zorgen dat individuele mobiliteit voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk blijft, en absoluut vermijden dat ze elitair wordt.”
Elektrificatie en eco-verantwoordelijk gedrag
Europa heeft de ambitie om tegen 2050 het eerste continent te worden dat koolstofneutraal is. De transitie naar een duurzame mobiliteit zonder CO2-uitstoot zal echter een overgangsperiode vergen. "We kunnen niet met een toverstokje 5,8 miljoen verbrandingsmotoren omvormen naar elektrische motoren", benadrukt Didier Perwez, voorzitter van Traxio en vicevoorzitter van Mobia. "In 2030 zal het Belgische wagenpark nog steeds voor 80% bestaan uit voertuigen met een verbrandingsmotor. Het is daarom van essentieel belang om niet alleen het elektrificatieproces te versnellen, maar ook om de vergroening van het bestaande wagenpark te ondersteunen. Dat kan door de gebruikers van de oudste voertuigen te overtuigen om te kiezen voor een voertuig dat aan de meest recente Euronorm voldoet, en om hun voertuig op de meest ecologisch verantwoorde manier te laten onderhouden.”
Open blijven staan voor alle technologieën
Tegen 2030 zullen in België meer dan 1 miljoen geëlektrificeerde voertuigen rondrijden. "Onze ultieme doelstelling is om de uitstoot van elk voertuig te elimineren", zegt Philippe Dehennin, voorzitter van Febiac en vicevoorzitter van Mobia. "Concreet doen we dat door geleidelijk het grootste deel van het wagenpark elektrisch te maken. De industrie volgt een strategie die op spitstechnologie is gebaseerd, waarbij ook nieuwe ontwikkelingen op het vlak van thermische motoren niet worden uitgesloten. De komst van koolstofvrije e-fuels die compatibel zijn met de bestaande vloot heeft zeker zijn plaats in de overgangsperiode naar puur elektrisch rijden.”
Het is de bedoeling om nieuwe voertuigen te bouwen die niet alleen aantrekkelijk zijn voor de klanten en aangepast zijn aan hun behoeften, maar die ook voldoen aan de Europese duurzaamheidsdoelstellingen. Philippe Dehennin besluit: “Het aandeel elektrische voertuigen in onze totale verkoop zal pas aanzienlijk kunnen stijgen indien voldaan wordt aan voorwaarden zoals een laadinfrastructuur die beantwoordt aan de wensen van de gebruikers, bevoorradingszekerheid, voldoende netwerkcapaciteit en een redelijke elektriciteitsprijs".
Zachte mobiliteit in alle veiligheid
Het is noodzakelijk is om een goede afstemming te vinden tussen het profiel van de gebruiker, waaronder zijn mobiliteitsnoden en zijn financiële middelen, en de technologie die het best aan deze noden beantwoordt. De fiets wordt bijvoorbeeld steeds meer aanzien als het meest geschikte vervoermiddel voor afstanden tot ongeveer 20 km. De ontwikkeling van aangepaste weg- en fietsinfrastructuur is een essentiële voorwaarde om gebruikers ertoe aan te zetten om voor zachte mobiliteit te kiezen en tegelijkertijd het aantal ongevallen op onze wegen aanzienlijk te verminderen. Verkeersveiligheid blijft een absolute prioriteit voor de mobiliteitssector.
Voorstander van een kilometerheffing
Op het vlak van de fiscaliteit is Mobia voorstander van de invoering van een intelligente kilometerheffing, waarbij het verkeer gespreid wordt in tijd en ruimte. "Er zijn echter twee voorwaarden", benadrukt Stefan Delaet. "Enerzijds moet deze belasting - die de verschillende bestaande belastingen moet vervangen - budgettair neutraal zijn voor de gebruiker en anderzijds moet zij gelijktijdig en consequent worden ingevoerd in de drie regio's van het land. Uitstootloze kilometers moeten aangemoedigd worden.”
De volledige Mobility White Paper kan hier worden gedownloaded.
