We onderwerpen de Omoda 9 SHS aan een uitgebreide rijtest: een krachtige PHEV die dankzij zijn vier krachtbronnen opvallend vaak puur elektrisch rijdt en zich gedraagt als een EV met range extender. Daarnaast brengen we nieuwe inzichten over het Belgische wantrouwen tegenover AI-auto-advies en belichten we de versterkte samenwerking tussen Ayvens en OMODA&JAECOO.
ing. Danny Van Parys MSc
Hoofdredacteur
Rijtest Omoda 9 SHS: een PHEV die rijdt als een EV met range extender
Onze rijtest van de Omoda 9 SHS onthult een PHEV die rijdt als een full-electric model. Vier motoren, 538 pk en 145 km elektrisch bereik maken van deze SUV een onverwachte uitdager voor de premiummerken.
Meer dan de helft van de Belgen vertrouwt AI niet voor auto-advies. Zelfs eenvoudige onderhoudstaken blijven voor velen een raadsel, waardoor de klassieke garage populairder is dan ooit. De PETRONAS Maintenance Monitor toont waarom.
Ayvens en OMODA&JAECOO bundelen mobiliteitskrachten
Ayvens en OMODA&JAECOO versterken hun samenwerking met een nieuw memorandum. Het doel: een breder, betaalbaar en kwalitatief mobiliteitsaanbod in Europa aanbieden via full-serviceleasing en een groeiend modellenportfolio.
Ford breidt ‘BlueCruise’ handsfree rijden fors uit (met video)
Ford maakt zijn ‘hands-off, eyes-on’ BlueCruise-technologie beschikbaar op vier extra modellen. Daarmee krijgen duizenden bestuurders toegang tot handsfree snelwegrijden op meer dan 135.000 km Europese ‘Blue Zones’.
Kia PV5 Chassis Cab zet nieuwe norm in elektrisch LCV
Kia toont op SOLUTRANS 2025 de volledig elektrische PV5 Chassis Cab, ontwikkeld als Europees modulaire basis voor uiteenlopende beroepsopbouwen. Tegelijk lanceert het merk een compleet ecosysteem voor laden, connectiviteit en vlootbeheer.
Nieuwe Renault Trafic E-Tech: 800 V en tot 450 km WLTP
Renault stelt op SOLUTRANS 2025 de nieuwe Trafic Van E-Tech electric voor. Met 800V-technologie, tot 450 km WLTP, V2X-functionaliteit en een volledig SDV-architectuur mikt het merk op een toekomstbestendig elektrisch werktuig voor professionals.
Een nieuwe T&E-studie stelt dat groen aluminium de CO2-voetafdruk van Europese EV’s fors kan verlagen voor amper € 25 per auto. De analyse toont echter ook structurele risico’s: importafhankelijkheid, gesloten smelters en technologie die nog niet commercieel is. Wat betekent dat voor de sector?
Mobility Business Solutions maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.
Registreer
Registreer en word gratis online abonnee
Door te registreren ontvangt u de newsletter. De newsletter kan u te allen tijde en zonder verdere formaliteiten opzeggen. Wij garanderen u dat uw e-mailadres en andere persoonlijke gegevens nooit aan derden worden doorgegeven en enkel gebruikt worden voor het versturen van de newsletter.