Milieubijdrage EV-batterijen vanaf 2026: wat verandert er concreet?
Vanaf 1 januari 2026 voert Febelauto een specifieke milieubijdrage in voor aandrijfbatterijen van elektrische en geëlektrificeerde voertuigen. De maatregel kadert in de Europese batterijverordening en moet de toekomstige inzameling, veilige behandeling en recyclage van EV-batterijen structureel financieren.

Uitbreiding van de verantwoordelijkheid
Febelauto is sinds 2018 verantwoordelijk voor de organisatie van de terugname en verwerking van EV-batterijen uit personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen. Die verantwoordelijkheid werd in februari 2024 uitgebreid naar vrachtwagens, bussen, aanhangwagens en motoren met een batterij van meer dan 25 kg. De nieuwe milieubijdrage past binnen die verruimde scope en geldt voor zowel nieuwe voertuigen als bepaalde batterijen en modules in de naverkoop.
Sterk stijgende volumes
Hoewel het aantal afgedankte EV-batterijen vandaag nog beperkt is, nemen de volumes snel toe. In België en Luxemburg steeg het ingezamelde gewicht van 31.585 kg in 2021 naar 412.400 kg eind 2025, een toename van bijna 1.200% in vier jaar tijd. Die evolutie volgt de versnelde elektrificatie van het wagenpark: in de eerste helft van 2025 was al 53% van de nieuw ingeschreven voertuigen geëlektrificeerd.

Tweede leven en recyclage
Febelauto zet naast recyclage ook sterk in op second-life-toepassingen. Batterijmodules die niet langer geschikt zijn voor mobiele toepassingen, kunnen nog tot tien jaar worden ingezet in stationaire energieopslag. Volgens Febelauto verlaagt dit de CO2-voetafdruk van de batterij tot 90% in vergelijking met nieuw geproduceerde exemplaren.
Hoeveel bedraagt de milieubijdrage?
De milieubijdrage varieert naargelang de chemische samenstelling en het gewicht van de batterij. Voor LFP-batterijen liggen de bedragen hoger dan voor NiMH-, NMC- en andere chemieën. Voor batterijen tot 40 kg gaat het om 5 tot 10 euro, terwijl dit kan oplopen tot 50 of 100 euro voor batterijen tot 1.000 kg. Voor zwaardere batterijen geldt een bedrag per kilogram. De bijdrage komt boven op de bestaande milieubijdrage voor het voertuig.

Belang voor sector en naverkoop
Zodra een EV-batterij uit een voertuig wordt verwijderd, wordt die wettelijk beschouwd als gevaarlijk afval. Opslag, transport en behandeling zijn dan ook strikt gereglementeerd en uitsluitend toegestaan voor erkende centra+ en gespecialiseerde operatoren. Febelauto benadrukt dat zelfstandige interventies aan hoogspanningsbatterijen sterk worden afgeraden.
