Elektrische personenwagens

Volledig, maar ook deels elektrisch

Nieuw: Peugeot E-5008

De nieuwe Peugeot E-5008 zal het eerste Stellantis-model zijn dat gebruikmaakt van een verlengde versie van het STLA Medium-platform. Met een wielbasis van bijna 3 meter en een koetswerklengte van 4,79 meter wordt deze SUV het eerste elektrisch gepowerde model in het marktsegment van C-SUV’s met plaats voor zeven inzittenden. Hoewel Peugeot met deze E-5008 de nadruk legt op volledige elektrificatie, met 210 pk, 230 pk Long Range en 320 pk Dual Motor 4-wheel drive elektrische motoropstellingen, zal de verbrandingsmotor aanwezig blijven in de nieuwe 5008. Dit komt omdat er een keuze is uit twee deels geëlektrificeerde aandrijfmechanismen: een 48V-benzinehybride (136 pk) en – een nieuwkomer in de 5008 – een plug-inbenzinehybride van 195 pk.

Nieuw: Peugeot E-5008 1
De nieuwe E-5008 zal beschikken over een ACC-energieopslag, geproduceerd in de ACC-batterijfabriek in het Franse Douvrin.
ACC is een joint venture voor ontwerp en productie van hoogspanningstractiebatterijen voor EV’s van Stellantis, Mercedes en Saft

Ook de nieuwe E-5008 wordt bijgevolg gefundeerd door het STLA Medium-platform van Stellantis. Dit is echter in een verlengde configuratie, want ook de compactere E-3008 is gebaseerd op hetzelfde STLA Medium-platform, dat mede is ontworpen voor elektrische voertuigen. Dit is een basis die men bij Stellantis graag het STLA Medium 'BEV-by-design'-platform noemt. Dit komt onder andere door een mogelijke energieopslag van net geen 100 kWh en een – voor een ruimer bemeten SUV als deze – veelbelovend elektrisch rijbereik tot 660 km, zoals Peugeot voorspelt.

Het gebruik van dit STLA Medium-platform zorgt ervoor dat ook hier twee types boordladers beschikbaar zullen zijn voor het laden op wisselstroom. Standaard is er een driefasige lader van 11 kW en optioneel een 22 kW driefasige lader. Via superchargers (DC of gelijkstroom) verteert de nieuwe E-5008 een snellaadvermogen tot 160 kW.

Het verlengde STLA Medium-platform, de bijzonder lange wielbasis en het lange koetswerk zorgen ervoor dat de nieuwe 5008, naast een royale interieurruimte met plaats voor zeven, ook een praktische kofferbak kan aanbieden. Dit betreft koffervolumes van 748 dm³ in 5-zitsconfiguratie, 259 dm³ in 7-zitsconfiguratie en tot 1.815 dm³ (met een laadlengte van 2 meter) indien de tweede en derde stoelrij zijn neergeklapt. In die 7-zitsconfiguratie behoudt de vlakke laadvloer trouwens nog een lengte van 42 cm.

Nieuw: Peugeot E-5008 2
Een royale wielbasis maakte het mogelijk om de nieuwe E-5008 van uitzonderlijke leefruimte te voorzien, met royaal voldoende beenruimte voor de passagiers op de tweede en derde stoelrij, en een ruime kofferruimte, zelfs in 7-zitsconfiguratie

Next-level Panoramic i-Cockpit®

Twee van de drie fundamentele i-Cockpit®-elementen worden in de E-5008 samengebracht: het head-updisplay en het centrale touchscreen. Beide werden geïntegreerd in een gebogen panoramisch high-definition paneel (11 inch) dat zich uitstrekt van de linkerkant van de boordplank tot aan de middenconsole.

Dat ergonomisch gepositioneerde breedbeeldscherm is licht gebogen en combineert dus twee belangrijke functies van Peugeot’s i-Cockpit®: links boven het compacte stuurwiel vind je alle rij-informatie (snelheid, stroommeter, rijhulpindicaties, energiestroom, enz.). Centraal vinden we het aanraakscherm dat toegankelijk is voor zowel de bestuurder als de passagier en waarmee verwarming, airco, navigatie, media- en connectiviteitssystemen bediend kunnen worden.

Het compacte stuurwiel, dat typisch is voor deze Peugeot i-Cockpit®, heeft zijn compactheid niet verloren, maar is wel opnieuw ontworpen. Het centrale kussen is kleiner gemaakt en op een zwevende manier geïntegreerd, doordat de spaken van het stuurwiel, zo lijkt het althans, afzonderlijk verbonden zijn. Ook de bedieningselementen op het stuurwiel zijn nieuw. Ze detecteren de vingers van de bestuurder, maar worden pas geactiveerd wanneer de bestuurder ze daadwerkelijk indrukt. Dit is om te voorkomen dat bij toevallige aanraking sommige instellingen ongewild worden gewijzigd.

Nieuw: Peugeot E-5008 interieur
Het nieuwe compacte stuurwiel van deze E-5008 GT is standaard verwarmd. De Panoramic i-Cockpit® is standaard uitgerust met Peugeot i-Connect en biedt volledige connectiviteit via de draadloze spiegelfunctie (Apple CarPlay/Android Auto). In de E-5008 GT is dit alles standaard uitgerust met i-Connect® Advanced, inclusief de snelwerkende TomTom-navigatie met reisplanner. Verder is het centrale deel van het E-5008-dashboard voorzien van i-Toggles®. Lees: aanpasbare en aanraakgevoelige knoppen voor snelle toegang tot tien favoriete gebruikersfuncties

Elektrisch rijbereik van 500 tot 660 km

De nieuwe E-5008 laat de keuze uit meerdere elektrische aandrijflijnen, waaronder een AWD Dual Motor- en Long Range-versie, en waarvoor – afhankelijk van de gekozen e-motor – een autonomie van 500 tot 660 km in het vooruitzicht wordt gesteld. Het betreft altijd synchrone e-motoren met permanent magnetische rotoren. Die e-motoren worden trouwens geproduceerd door de Stellantis-Nidec joint venture in Trémery, Frankrijk.

De versies met tweewielaandrijving worden aangedreven met e-motoren van 157 kW (345 Nm) of – in het geval van de Long Range-uitvoering – 170 kW (345 Nm). De versie met twee motoren en vierwielaandrijving beschikt over een systeemvermogen van 237 kW, te weten 157 kW van de e-motor op de vooras en 80 kW vanwege de e-motor achteraan. De voorste e-motor levert een koppel van 345 Nm en de achterste e-motor 170 Nm.

De 98kWh-tractiebatterij is een 400V-lithiumionopslag met NMC-kathodes (nikkel, mangaan en kobalt). Het gaat om ACC-batterijen die worden geproduceerd in het Franse Douvrin. ACC is trouwens een joint venture voor ontwerp en productie van hoogspanningstractiebatterijen voor voertuigen van Stellantis, Mercedes en Saft. Peugeot laat echter weten dat voor het assembleren van de nieuwe E-5008 ook beroep wordt gedaan op accu's van andere toeleveranciers.

Nieuw: Peugeot E-5008 4
Meer dan 40 assistentie- en veiligheidssystemen helpen de nieuwe Peugeot E-5008 een stap verder te zetten richting semiautonoom rijden. Met Drive Assist Plus 2.0 assisteert de toekomstige E-5008 zijn bestuurder met behulp van camera's, radar en allerlei sensoren, alsook met informatie uit het geconnecteerde navigatiesysteem

48 Volt Hybrid 136 e-DCS6 & PHEV 195 e-DCS7

Omdat – zeker in het marktsegment van de grotere SUV’s zoals deze 5008 – lang niet iedereen in zwijm valt voor de volledig elektrische auto-aandrijving, doet (ook) Peugeot er goed aan om voor de nieuwe 5008 tevens in elektrisch ondersteunde verbrandingstechnologie (in deze, rechtstreeks geïnjecteerde benzinemotoren) te blijven voorzien.

Zo komt er de elektrisch ondersteunde 48 Volt Hybrid 136 e-DCS6. De hier gebruikte opstelling van de aandrijflijn wordt gevormd door een herrekende en 136 pk sterke, rechtstreeks geïnjecteerde benzinemotor en een dubbel gekoppelde transmissie met zes versnellingen. In die transmissie wordt overigens de e-motor geïntegreerd die in deze opstelling voor een elektrisch duwtje in de rug kan zorgen.

Voor de nieuwe 5008 breidt Peugeot het aanbod aan aandrijvingen uit met de introductie van een Plug-In Hybrid 195 e-DCS7. In deze PHEV-versie wordt een krachtige 92 kW-e-motor gecombineerd met een 150 pk sterke, rechtstreeks geïnjecteerde benzinemotor. Voor deze PHEV-uitvoering rekent men bij Peugeot, nog niet gehomologeerd, op een elektrisch rijbereik van meer dan 80 km.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens27 maart 2024