Puur elektrische retrofuturist
Renault 4 E-Tech
Nog voordat de bevindingen van onze eerste rijdynamische kennismaking met de Renault 5 E-Tech electric op papier staan, komt de Renault 4 E-Tech electric al aangereden. Een nieuw model waarbij Renault – naar voorbeeld van de R5 E-Tech electric en de nieuw aangekondigde Twingo E-Tech electric – de focus legt op het DNA van een oud en succesvol model. In het geval van deze nieuwkomer is dat originele model uiteraard “oervader” R4. Een model waarvan de geschiedenis gelezen kan worden als een succesverhaal.
Met de Renault 4 E-Tech electric confirmeert Renault zijn streven naar een versnelde energietransitie door het elektrisch rijden verder te democratiseren. Daarom heeft Renault nu ook dat oude R4-succesverhaal geconcipieerd tot een modieuze, compact bemeten eyecatcher. Tot een puur elektrisch aangedreven model dat innovatief geconnecteerd is en als een praktische, zelfs avontuurlijke auto zowel in de stad maar ook buitenstedelijk kan worden ingezet.
Zich net boven de Renault 5 E-Tech positionerend
De R4-oervader is ingegraveerd in het collectieve geheugen. Dit als een betaalbare, veelzijdige auto. Praktisch in het dagelijks gebruik, eenvoudig maar degelijk van opvatting. Gedurende zijn hele carrière zou hij alle verwachtingen overtreffen. In een tijdspanne van drie decennia werden 8.135.424 exemplaren verkocht en tot vandaag staat die R4 geboekt als een van de bestverkochte Renault-modellen ter wereld.
Met die successenreeks in het achterhoofd positioneert de nu geïntroduceerde Renault 4 E-Tech electric zich in het B-segment. Dit net boven de Renault 5 E-Tech electric. Omdat de R4 in zijn nieuwe hoedanigheid meer volume offreert dan de Renault 5 E-Tech. Richt die laatste zich wat nadrukkelijker op een stadscliënteel, dan ziet de Renault 4 E-Tech electric dat iets breder. Die mikt – meer dan de R5 – zowel op stedelijk als op interstedelijk verkeer. Ook mikt het op jonge gezinnen, voor wie de elektrische mobiliteit lange tijd een financieel moeilijke barrière vormde.
5 E-Tech-platform
De Renault 4 E-Tech electric biedt een groter koffervolume en meer moduleerbaarheid, waardoor hij van meet af aan tot een van de allerbeste in dit segment wordt uitgeroepen. Met een ‘kubusvormig’ volume van 420 liter, lage laaddrempel, neerklapbare achterbank, weg te klappen passagiersstoel (een première in dit segment) en – een zeker voor deze klasse – bijzonder rijkelijk plaatsaanbod.
Ook deze Renault wordt gebaseerd op dat specifieke AmpR Small-platform van de Renault-Nissan-alliantie. Het is trouwens hetzelfde platform dat ook de Renault 5 E-Tech electric ondersteunt. Het is mede dankzij dit platform dat de Renault 4 E-Tech electric – naast zijn royale plaatsaanbod en koffervolume – een laag gesitueerd zwaartepunt heeft. Of ook de 'one pedal'-functie en een elektrisch rijbereik van 400 km.
En, dat hebben we al mogen ervaren tijdens onze ritten met de Renault 5 E-Tech electric, ook de Renault 4 zal – dankzij datzelfde, specifieke AmpR Small-platform – kunnen uitblinken in de disciplines wendbaarheid en wegligging. Want er is die geoptimaliseerde voortrein (zoals onder de Renault 5 E-Tech electric) en die achtertrein met multilink-geometrie. Een achterwielgeleiding zoals men die niet meteen verwacht bij een auto in dit marktsegment. Dit was voorheen meestal voorbehouden aan modellen uit de hogere marktsegmenten.
ChatGPT en V2L-functie
Ook de Renault 4 E-Tech electric krijgt een rijkelijke mix van comfort-, connectiviteits-, veiligheids- en beveiligingstechnologie aan boord. Dus ook Renaults pasgeborene kan beroep doen op technologieën zoals Active Driver Assist. Goed alvast voor autonoom rijden, niveau 2.
Liefst 26 rijhulpsystemen (ADAS) worden voorzien. Gecombineerd – gelukkig maar – met die fysiek te bedienen ‘My Safety Switch’ zoals we die in de recentste Renault-modellen meteen wisten te appreciëren. Knop waarmee men tot vijf rijhulpsystemen met één drukbeweging kan instellen (wij zeggen liever uitschakelen). Hierbij gaat het vooral om het uitschakelen van enkele overbodige en doorgaans aandachtafleidende rijhulpmiddelen.
De Renault 4 E-Tech electric krijgt ook het openR link-multimediasysteem aan boord en kan daarmee gebruikmaken van alle geconnecteerde Google-diensten en door artificiële intelligentie (ChatGPT) gecreëerde hulpmiddelen. Ook krijgt de Renault 4 E-Tech electric een bidirectionele wisselstroomlader (11 kW) gemonteerd, wat uitzicht geeft op het gebruik van de V2L-functie. Waarna deze Renault 4 ook als tussentijdse stroomleverancier kan functioneren.