Middelgrote bestelwagens (2-3 t) Partnercontent

Vanaf 2026 ook tachograaf verplicht in bestelwagens

Voor vele kmo’s in het goederenvervoer breekt midden 2026 een nieuw tijdperk aan. Vanaf 1 juli geldt immers ook voor lichte bedrijfsvoertuigen boven 2,5 ton de verplichting om rij- en rusttijden digitaal te registreren via een slimme tachograaf, zodra ze actief zijn in grensoverschrijdend vervoer of cabotage.

Vanaf 2026 ook tachograaf verplicht in bestelwagens
De uitvoering van het EU-Mobiliteitspakket I gaat nu zijn laatste fase in

De maatregel kadert in het EU-Mobiliteitspakket I, goedgekeurd in 2020. Dat pakket wil de arbeidsomstandigheden voor chauffeurs verbeteren, eerlijke concurrentie in de logistiek versterken en de verkeersveiligheid verhogen. Na de invoering van tweede-generatietachografen (G2V2) in zware trucks volgt nu de laatste stap: ook bestelwagens en lichte vracht krijgen dezelfde regels.

Concreet verandert er veel:

  • Bedrijven moeten voertuigen laten retrofitten met een slimme tachograaf van de tweede generatie, zoals de VDO DTCO 4.1a. Enkel erkende werkplaatsen mogen de installatie uitvoeren en zorgen voor de initiële kalibratie en een bedrijfsslot voor dataveiligheid.
  • Fleetbeheerders moeten interne processen aanpassen: routeplanning, personeelsbeheer en data-archivering conform de Europese verordeningen. Rij- en voertuiggegevens moeten minstens 12 maanden digitaal worden bewaard.
  • Chauffeurs krijgen bijkomende plichten: gebruik van een bestuurderskaart, correcte manuele aanvullingen en medewerking bij controles en data­downloads.

De nieuwe tachograaf detecteert grensovergangen via Galileo-satellietdata, maakt remote checks door autoriteiten mogelijk en documenteert storingen en manipulatiepogingen. Via bluetooth kan koppeling met smartphone of tablet, bijvoorbeeld via de VDO Fleet App.

Vanaf 2026 ook tachograaf verplicht in bestelwagens 2
Het VDO-ecosysteem verbindt tachografen, vlootbeheer en werkplaatsen naadloos

Gevolgen voor de praktijk

Bedrijven moeten tijdig plannen: het retrofitten kan enkel in gecertificeerde werkplaatsen en wachttijden zullen oplopen richting deadline. Boetes voor niet-naleving lopen op tot € 1.500 in Duitsland en € 3.328 in Italië.

Toch zijn er ook kansen: nauwkeurige data maken efficiëntere routeplanning mogelijk, verminderen lege kilometers en verhogen het vertrouwen bij klanten en controleurs. Uiteindelijk draagt de digitalisering bij tot een transparanter en duurzamer vlootbeheer.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

CONTINENTAL BENELUX

HERMESLAAN 1B - 4TH FLOOR ., DIEGEM 1831Meer info
Banden voor personenwagensBanden voor bestelwagensBanden voor lichte vrachtwagensBanden voor zware vrachtwagensAutobandenAuto onderdelenGroothandel autoonderdelenWegverlichting