Helft van alle elektrische auto’s in België zijn leasing- of huurauto’s
Leasingsector blijft motor van vergroening, maar tweedehandsmarkt blijft zwak
De Belgische voertuigenverhuurders die lid zijn van Renta verhuurden op 30 juni 2025 samen precies 636.461 voertuigen. Daarvan zijn 195.990 voertuigen of 30,8% al volledig elektrisch. Dat aandeel blijft snel stijgen, want 73% van alle bestelde personenwagens bij de langetermijnverhuurders is intussen volledig uitstootloos. Van de 384.480 elektrische auto’s die eind juni in België waren ingeschreven, behoort 51% tot de vloot van de Renta-leden. De leasingsector is daarmee duidelijk de motor van de vergroening van het Belgische wagenpark. Toch blijft er werk aan de winkel, bleek tijdens de 20e Renta Happening in Londerzeel.

Zoals elk jaar verzamelden de leden van de Belgische voertuigenverhuurfederatie Renta voor hun jaarlijkse bijeenkomst. Meer dan 350 genodigden kregen toelichting van directeur Stijn Blanckaert, voorzitter Johan Portier en bestuurder Joeri Dockx over de actuele stand van zaken in de lease- en verhuursector.
Lange termijn in de lift
De sectie Lange Termijn (operationele leasingmaatschappijen) beheerde op 30 juni 600.805 voertuigen, waarvan 541.631 personenwagens, 58.395 bestelwagens en 779 vrachtwagens. Dat is een stijging met 7,4% tegenover een jaar eerder.
Binnen die vloot is 35,1% van de personenwagens volledig elektrisch, en bij de bestellingen loopt dat zelfs op tot 73%. Diesel zakt verder weg met 14,7%, terwijl plug-inhybrides goed zijn voor 23,3% en benzine- en hybridewagens samen 26,6% uitmaken.
Korte termijn onder druk
De sectie Korte Termijn, die de verhuur op korte termijn overkoepelt, telt 35.656 voertuigen (waaronder 30.926 personenwagens). Dat is 19,82% minder dan in 2024, wat de moeilijke marktsituatie bevestigt.
De sector kampt met lage rentabiliteit, onzekerheid over restwaarden van elektrische voertuigen, complexere regelgeving en een dalende vraag.
1 op 2 elektrische wagens van Renta-lid
In totaal tellen de Renta-leden 195.990 elektrische personenwagens en 4.780 elektrische bestelwagens. “Op een totaal van 384.480 elektrische personenwagens in ons land hebben onze leden dus een aandeel van niet minder dan 51%. De leasingsector is in België duidelijk dé motor van de vergroening”, zegt Stijn Blanckaert, algemeen directeur van Renta.
Voorzitter Johan Portier voegt eraan toe dat “echte vergroening begint waar b2b stopt” en pleit voor ondersteuning van de tweedehandsmarkt. Zonder een gezonde doorstroming naar particuliere kopers stokt de elektrificatie.
Stabiel beleid nodig
In dat kader noemt Renta de geplande invoering van BIV en verkeersbelasting op EV’s in Vlaanderen een slecht signaal. De sector vraagt stabiele en voorspelbare regelgeving om investeringen niet te ondermijnen.
De gemiddelde looptijd van een leasingcontract bedraagt vandaag 51 maanden, tegenover 42 maanden vijf jaar geleden. Dat komt doordat elektrische voertuigen langer worden afgeschreven en een langere batterijgarantie hebben. De gemiddelde investering per leasingauto bedraagt € 35.239,84 exclusief btw.
Belangrijke economische speler
Met 63 leden vertegenwoordigt Renta zo’n 90% van de Belgische leasevloot. In totaal rijden er naar schatting 650.000 à 680.000 huur- en leasevoertuigen in België. Van alle nieuwe inschrijvingen in het eerste halfjaar van 2025 was 27,8% een leasingvoertuig (76.185 op 274.009). De verhuursector is dus cruciaal voor de mobiliteit én de economie.
