
17/9/2025
Een klant valt stil met zijn wagen, kort nadat die bij de garage is onderhouden. Is de garagehouder automatisch aansprakelijk voor de schade, of kan de verantwoordelijkheid elders liggen? Een recente uitspraak werpt licht op dit spanningsveld.

8/7/2025
De Vlaamse Regering wil het verouderde systeem van autokeuring moderniseren. De conceptnota maakt de weg vrij voor nieuwe spelers op de keuringsmarkt. Ook garages kunnen zich in de toekomst laten erkennen als keuringsplaats, al is volledige invoering pas tegen 2028 gepland.

1/7/2025
Een nieuwe studie van het Federaal Planbureau toont dat het gunstige fiscale regime voor bedrijfswagens de overheid jaarlijks tot 6 miljard euro kost. Maar wie het systeem hervormt, moet ook rekening houden met de impact op vergroening en mobiliteitskeuzes.

18/3/2025
Men verwacht dat zelfrijdende voertuigen aanzienlijk minder ongevallen zullen veroorzaken. Toch blijft software niet onfeilbaar, en rijst de vraag: wie is aansprakelijk bij schade?

17/2/2025
Na een onderhoudsbeurt meldt een klant een ongeval en beweert dat een fout tijdens het onderhoud de oorzaak was. Hij verloor hierdoor de controle over het stuur. De vraag is of u hiervoor aansprakelijk bent en of de klant dit kan bewijzen.

28/3/2024
Naast de gebruikelijke middelen om een wanbetaler tot betaling te motiveren, rijst de vraag of het niet mogelijk is om de auto die u net heeft gerepareerd, achter te houden totdat uw klant de factuur heeft betaald.

21/3/2024
Net zoals bij diesel- en benzinevoertuigen stellen we vast dat er zich ook in de praktijk problemen kunnen voordoen bij elektrische voertuigen, bijvoorbeeld met de software of met de batterijen. De vraag die zich hier opnieuw stelt, is wie er aansprakelijk is voor deze problemen.

31/1/2024
Vanaf 2026 belet de wet Van Peteghem de fiscale aftrekbaarheid voor alle zakelijk te gebruiken auto’s, die (op papier) niet CO2-neutraal zijn. Lees: weg dus het fiscaal voordeel voor verlonings- of firmawagens die op fossiele brandstof rijden.

15/9/2023
Het is belangrijk voor bedrijven en ondernemers om op een officiële manier klanten die traag of niet betalen in gebreke te stellen. Nieuwe wetsregels hebben echter invloed op de procedure van het verzenden van aanmaningen. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van deze nieuwe regels.

26/5/2023
Als onafhankelijke garage was het tot voor kort zo goed als onmogelijk om toegang te krijgen tot veiligheidsgerelateerde voertuiginformatie. Met de nieuwe SERMI-procedure staat dit op het punt te veranderen. Wij vroegen Bernard Lycke, directeur-generaal van CECRA, om meer duiding.

16/5/2023
De fiscale aftrekbaarheid van personenwagens op fossiele brandstoffen (benzine, diesel, LPG en CNG) staat onder druk. Op 1 juli 2023 gaat deze aftrekbaarheid een nieuwe fase in. Lees hier wat dit voor u betekent en welke actie u nog kunt ondernemen.

9/5/2023
De fiscale aftrekbaarheid van elektrische personenwagens bedraagt 100%. Deze regeling geldt tot 31 december 2026. De aankoop van elektrische personenwagens blijft dus nog geruime tijd 100% aftrekbaar.

9/5/2023
De fiscaal gestimuleerde vergroening van bedrijfswagens gaat op 1 juli 2023 een nieuwe fase in. Deze verandering heeft een grote impact op hybridewagens. De besteldatum van uw nieuwe hybridewagen kan zorgen voor een aanzienlijke besparing!

5/5/2023
U verkoopt een tweedehandsvoertuig aan een klant, maar nadien blijkt deze klant al een paar keer pech te hebben gehad met dit voertuig. Uiteindelijk laat deze klant zijn voertuig bij een andere garagehouder herstellen. Kan dit wel?

28/11/2022
Een klant vraagt zijn garagehouder om zijn voertuig in zijn garage bij te houden. Achteraf ziet de klant dat er een beschadiging is aan zijn wagen. Hij meent dat zijn garagist hiervoor aansprakelijk is. Zal uw klant deze bewering hard kunnen maken?

6/10/2022
Geregeld worden tweedehandsvoertuigen verkocht door een handelaar "in de staat waarin hij zich bevindt". De vraag stelt zich of een dergelijke clausule wel geldig is? Onlangs beantwoordde een rechter deze vraag in de praktijk.