
15/12/2025
De wereldwijde interesse in elektrische auto’s verliest aan kracht. Uit nieuw onderzoek van EY blijkt dat steeds meer consumenten opnieuw kiezen voor voertuigen met verbrandingsmotor, gedreven door kosten, infrastructuur en geopolitieke onzekerheid.

24/11/2025
32 sectorfederaties vragen de Commissie om hernieuwbare brandstoffen te verankeren in de CO2-regelgeving voor personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen. Zo blijft de decarbonisatie realistisch, technologieneutraal en investeerbaar.

23/10/2025
Zonder een krachtig industrieel beleid dreigt België de boot te missen in de decarbonisatie van zijn industrie. Wim De Wulf (Energia) pleit voor vertrouwen, technologie-neutraliteit en een stimulerend kader om onze welvaart en concurrentiekracht te behouden.

16/10/2025
Volgens T&E veroorzaken biobrandstoffen wereldwijd 16% meer CO2-uitstoot dan de fossiele brandstoffen die ze vervangen. Nieuw onderzoek toont dat 3% van het gebruikte landoppervlak aan zonnepanelen dezelfde energie zou kunnen leveren.

25/6/2025
In dit opiniestuk belicht Wim De Wulf, secretaris-generaal van Energia, de cruciale rol van servicestations in de energietransitie en het belang van technologische neutraliteit.

18/3/2025
De transitie naar een klimaatneutraal transportsysteem vereist een brede energiemix waarin verschillende technologieën complementair worden ingezet. Hoewel elektrificatie een sleutelrol speelt, zijn aanvullende koolstofarme en hernieuwbare brandstoffen essentieel.

13/2/2024
Een nieuwe online CO2-comparatietool laat zien dat een thermische auto die rijdt op hernieuwbare brandstof een lagere netto-CO2-impact heeft dan een batterij-elektrische auto. Deze tool houdt rekening met de volledige levenscyclus van een voertuig.

15/11/2023
De ontwikkeling van e‑fuels gaat dermate snel dat deze CO2- en klimaatneutrale brandstoffen feitelijk fossiele brandstoffen een-op-een kunnen vervangen. De uitdaging ligt momenteel in de beschikbaarheid van voldoende (groene) stroom om voldoende e‑fuels voor iedereen te produceren.

22/8/2023
Hernieuwbare brandstoffen als alternatief voor de milieubelastende fossiele varianten hebben terecht de volle aandacht. Het uitgangspunt is dat zij de CO2-uitstoot wereldwijd kunnen verminderen, maar hoe staat het met de overige emissies?

16/5/2022
Na personenwagens groeit ook voor het lichte bedrijfsvoertuig (LCV) het aantal aandrijfalternatieven. ‘Juist’ kiezen is ook voor dit professionele clientèle complexer geworden. Want ieder alternatief heeft uiteraard zijn voordelen.

14/10/2021
Wat wordt volgens u de brandstof van de toekomst?

25/8/2020
Biobrandstoffen worden als een hernieuwbaar alternatief voor fossiele brandstoffen gezien en dragen, afhankelijk van de grondstof en het productieproces, bij tot de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Ook de Europese Commissie gelooft in het potentieel van biobrandstoffen en legt in haar richtlijn 'hernieuwbare energie' bindende streefcijfers betreffende energie uit hernieuwbare bronnen op.

22/8/2018
De jacht op dieselwagens is ingezet, steeds meer stads- en gemeentebesturen maken hun centra emissievrij, en de productie van elektrisch aangedreven wagens komt in een stroomversnelling, ook die van'lichte vrachtvoertuigen' oftewel bestelwagens.

21/8/2018
Bestelwagens op cng zijn een eerder zeldzaam gegeven op de Belgische wegen. Nochtans schuilt er heel wat potentieel in deze alternatieve brandstof die milieuvriendelijker en zuiniger is dan de op aardolie gebaseerde brandstoffen.

14/8/2018
De transportsector is en blijft een energieafhankelijke sector, maar veel meer nog dan in andere industriële takken schept de energiewende er misverstand, verwarring en onzekerheid. Hoe ziet de energetische toekomst van de transportsector eruit en welke aandrijfvorm zal de toekomstige bestelwagen kenmerken? Wat is het meest voor de hand liggende duurzame en bovendien economisch 'haalbare' alternatief?