Fossiel aangedreven personenwagens

Eerste facelift voor de reuzepopulaire SUV

Nieuwe Hyundai Tucson

De vierde generatie van de Hyundai Tucson was in 2022 het bestverkochte model in het Europese marktsegment van de compacte SUV's. Dat model werd in 2020 geïntroduceerd maar de Zuid-Koreaanse constructeur achtte de tijd al rijp voor een facelift. Het resultaat daarvan krijgen we te zien op en in de Tucsons voor het modeljaar 2024. Dit met eerder beperkte uiterlijke verschillen tussen de bestaande en nieuwe Tucson. Dat kan zeker niet gezegd worden van het nieuwe Tucson-interieur.

Nieuwe Hyundai Tucson 1
Op het eerste gezicht behoudt de Tucson 2024 zijn algemeen vertrouwde carrosseriedesign. Nu echter aangevuld met onder meer een vierkante grille en nieuwe led-dagrijverlichting

Een intensief gewijzigde boordplank integreert nu ook naadloos nieuwe en door auto-elektrificatie aangebrachte componenten in de Tucson. Zoals dat eerder ook al in de boordplanklay-out van Ioniq- en Kona-modellen te zien was. De Tucson krijgt ook een nieuw ontworpen stuurwiel. Daarachter zoekt men tevergeefs naar traditionele ronde meetklokken. Dus ook hier – zoals in de nieuwe Kona - een 10,25 inch en compleet digitaal instrumentenpaneel.

Centraal op die boordplank prijkt een 10,25”-aanraakscherm. Wat maakt dat de traditionele bedieningsknoppen voor verwarming, verluchting en airco zijn verdwenen. Alles is dus digitaal. Naast het infotainment moet men ook de airco en verwarming via dat aanraakscherm instellen. Verder zijn er de slanke ventilatieopeningen die in de huidige modellen nog boven op het dashboard staan, maar in het nieuwe model verder naar beneden zijn verplaatst.

Nieuwe Hyundai Tucson 2
Met de in 2019 geïntroduceerde vierde generatie Tucson (en iX35) heeft Hyundai een sterke troef kunnen uitspelen. In 2022 werd het zelfs de best verkochte SUV in het C-marktsegment. Toch vond men bij Hyundai nu al de tijd rijp voor een opfrisbeurt

Aandrijflijnen: nog even afwachten

Op het gebied van veiligheid zal er weinig wijzigen. ABS, EBD, elektronische stabiliteitscontrole, hill hold en descent control en een resem ADAS-toepassingen. Items waaraan het die gefacelifte Tucson dus ook niet ontbreken zal. Net zomin als aan een adaptieve snelheidsregeling, rijstrookbewaking en -assistentie of botswaarschuwing.

Wat het aanbod aan aandrijflijnen betreft blijven de informatiebronnen bij Hyundai op de achtergrond. Maar dat hieraan weinig zal veranderen aan datgene wat de huidige Tucsons onder de kap hebben, lijkt voor de hand liggend.

Dus ook voor de nieuwe Tucson zal er, wat motorisaties betreft, geen gebrek aan keuze zijn. Met – meer dan waarschijnlijk – het behoud van niet-elektrisch geassisteerde benzine- en dieselversies. Met hoogstwaarschijnlijk ook drie milde hybrideaandrijflijnen; een voorwielaangedreven 1.6 GDi (150 pk), een vierwielaangedreven 1.6 GDi (180 pk) en de 1.6 CRDi (136 pk) als mild hybrid-diesel.

Ook de Tucson Full Hybrid (230 pk) en de Tucson Plug-in Hybrid met een systeemvermogen van 265 pk zullen naar alle waarschijnlijkheid deel blijven uitmaken van het motorenpalet van de gefacelifte Tucson.

Nieuwe Hyundai Tucson 3
Hoewel de uiterlijke verschillen eerder beperkt blijven, is dat zeker niet het geval voor het nieuwe Tucson-interieur. Het dashboard is trouwens grondig gewijzigd en bevat nu — net zoals in de Ioniq's en de nieuwe Kona — enkele specifieke, als gevolg van auto-elektrificatie, geïntegreerde componenten en designkenmerken

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens27 november 2023