Eerste facelift voor de reuzepopulaire SUV
Nieuwe Hyundai Tucson
De vierde generatie van de Hyundai Tucson was in 2022 het bestverkochte model in het Europese marktsegment van de compacte SUV's. Dat model werd in 2020 geïntroduceerd maar de Zuid-Koreaanse constructeur achtte de tijd al rijp voor een facelift. Het resultaat daarvan krijgen we te zien op en in de Tucsons voor het modeljaar 2024. Dit met eerder beperkte uiterlijke verschillen tussen de bestaande en nieuwe Tucson. Dat kan zeker niet gezegd worden van het nieuwe Tucson-interieur.
Een intensief gewijzigde boordplank integreert nu ook naadloos nieuwe en door auto-elektrificatie aangebrachte componenten in de Tucson. Zoals dat eerder ook al in de boordplanklay-out van Ioniq- en Kona-modellen te zien was. De Tucson krijgt ook een nieuw ontworpen stuurwiel. Daarachter zoekt men tevergeefs naar traditionele ronde meetklokken. Dus ook hier – zoals in de nieuwe Kona - een 10,25 inch en compleet digitaal instrumentenpaneel.
Centraal op die boordplank prijkt een 10,25”-aanraakscherm. Wat maakt dat de traditionele bedieningsknoppen voor verwarming, verluchting en airco zijn verdwenen. Alles is dus digitaal. Naast het infotainment moet men ook de airco en verwarming via dat aanraakscherm instellen. Verder zijn er de slanke ventilatieopeningen die in de huidige modellen nog boven op het dashboard staan, maar in het nieuwe model verder naar beneden zijn verplaatst.
Aandrijflijnen: nog even afwachten
Op het gebied van veiligheid zal er weinig wijzigen. ABS, EBD, elektronische stabiliteitscontrole, hill hold en descent control en een resem ADAS-toepassingen. Items waaraan het die gefacelifte Tucson dus ook niet ontbreken zal. Net zomin als aan een adaptieve snelheidsregeling, rijstrookbewaking en -assistentie of botswaarschuwing.
Wat het aanbod aan aandrijflijnen betreft blijven de informatiebronnen bij Hyundai op de achtergrond. Maar dat hieraan weinig zal veranderen aan datgene wat de huidige Tucsons onder de kap hebben, lijkt voor de hand liggend.
Dus ook voor de nieuwe Tucson zal er, wat motorisaties betreft, geen gebrek aan keuze zijn. Met – meer dan waarschijnlijk – het behoud van niet-elektrisch geassisteerde benzine- en dieselversies. Met hoogstwaarschijnlijk ook drie milde hybrideaandrijflijnen; een voorwielaangedreven 1.6 GDi (150 pk), een vierwielaangedreven 1.6 GDi (180 pk) en de 1.6 CRDi (136 pk) als mild hybrid-diesel.
Ook de Tucson Full Hybrid (230 pk) en de Tucson Plug-in Hybrid met een systeemvermogen van 265 pk zullen naar alle waarschijnlijkheid deel blijven uitmaken van het motorenpalet van de gefacelifte Tucson.