Het EV-rijden nog pertinenter gedemocratiseerd
Renault Twingo E-Tech Prototype
Na de met retrodesign overgoten R5 E-Tech en R4 E-Tech wil Renault met een elektrische versie van zijn oer-Twingo de democratisering van de auto-elektrificatie kracht bijzetten. Nog betaalbaarder dan de al gunstig geprijsde elektro-R5 en -R4 zal ook de nieuwe Twingo E-Tech de tekenkundige geest van de eerste Twingo-generatie herinterpreteren.
Naar voorbeeld van de geëlektrificeerde R5 en R4 vormt de Renault Twingo E-Tech – tijdens het Salon van Parijs nog als prototype geshowd – ook het tekenkundig evenbeeld van de in 1992 geïntroduceerde gelijknamige voorganger. Ook die Twingo-'oervader' wist zich al snel een genoeglijke cultstatus te verwerven en Renault zal er nu alles aan doen om van de nieuwe Twingo E-Tech een altijd 'goedgeluimde' en kleurrijke elektrische stadsauto te maken.
Sympathieke geaardheid
Tekenkundig blijft de in 2026 op de markt komende Twingo E-Tech trouw aan het cult-erfgoed dat oervader Twingo heeft nagelaten. Aandrijftechnisch daarentegen zal hij zich positioneren als een compacte, maar praktische en vlot te rijden elektrische stadswagen. De ziel van de originele Twingo en zijn sympathieke uitstraling blijft dus behouden. Gehandhaafd blijven ook – naast die sympathieke geaardheid – vooral dat minimalistische monovolumesilhouet, de vijf deuren, de bijzonder krappe voetafdruk en die schalkse lichtunits voor en achter. Dit alles aangevuld met een vast glazen dak om een helder interieur te scheppen.
Om enig misverstand te vermijden, nog dit: de Renault Twingo E-Tech die vandaag in de catalogi staat is een geëlektrificeerde variant op basis van de nieuwste Twingo-generatie. Een model trouwens dat intussen nog enkel in zijn full-electricgedaante wordt aangeboden. Het Twingo E-Tech-prototype dat in Parijs werd onthuld, de met smaakmakende retrosaus gekruide blauwdruk van het in 2026 te verwachten model, is vanzelfsprekend gebaseerd op de oer-Twingo.
100 Wh/km stroomverbruik
Over de onderhuidse technologie van de nieuwe Twingo E-Tech bestaan nog veel geheimen. We weten wel dat deze nieuwe en compacte stadswagen van Renault wordt ingezet om een zo breed mogelijk publiek de geëlektrificeerde, individuele mobiliteit binnen handbereik te houden.
Technisch kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden gesteld dat de Twingo E-Tech editie 2026 op het modulaire AmpR Small-platform zal staan. Wat het drijfwerk aangaat, laat Renault ons verder gissen. Wel verklaarde grote baas De Meo dat deze nieuwe elektrische Renault een energieverbruik van amper 10 kWh/100 kilometer of 100 Wh/km zal laten optekenen. Als we weten dat de huidige Twingo E-Tech wordt aangedreven door een 81 pk sterke e-motor, die zijn energie puurt uit een energieopslag van 22 kWh en waarvan het WLTP-rijbereik 190 km zou bedragen, dan beseffen we ook dat de nieuwe aandrijflijn zuiniger met energie zal moeten omspringen wil hij die magisch lage verbruiksgrens van 100 Wh/km bereiken.
De verwachte (vanaf)prijs van € 20.000 bevestigt hoe dan ook de ambitie van Renault om de elektrische mobiliteit toegankelijk te maken voor een zo groot mogelijk publiek. Al is Renault zeker niet de enige die dergelijke ambitie nastreeft. We weten nu al dat de nieuwe Twingo E-Tech concurrentieel weerwerk mag verwachten van meerdere betaalbare nieuwkomers in de categorie van de batterijgedreven stadswagens. Of wat te denken van de Dacia Spring, Citroën ë-C3, de weldra te verwachten elektrische Fiat Panda, of de al langer aangekondigde Volkswagen ID.1?