Autoveiligheidssystemen Partnercontent

BYD scherpt rijhulpsysteem ATTO 3 fors aan

Na een negatieve beoordeling in 2024 heeft BYD zijn rijhulpsysteem voor de ATTO 3 verbeterd. Nieuwe modellen scoren nu ‘Goed’, oudere exemplaren krijgen via een software-update een ‘Gemiddeld’-label. 

BYD scherpt Assisted Driving aan na Euro NCAP-kritiek

In oktober 2024 kreeg de BYD ATTO 3 van Euro NCAP een zeldzaam en streng oordeel: het rijhulpsysteem werd als ‘Niet aanbevolen’ bestempeld. De intelligente snelheids- en afstandsregeling reageerde onvoldoende op andere voertuigen en nam geen gepaste actie wanneer de bestuurder onoplettend bleef. Het resultaat: amper 55% voor assistentiecompetentie en 35% voor veiligheidsreserve.

BYD heeft intussen werk gemaakt van verbeteringen. Voor de modellen van bouwjaar 2022 werd een draadloze software-update uitgerold. Daarmee stijgt de score naar 60% en 72%, goed voor een ‘Gemiddeld’-oordeel. Sinds modeljaar 2025 krijgt de ATTO 3 een volledig nieuw systeem dat bij Euro NCAP een ‘Goed’-label opleverde: 67% voor assistentiecompetentie en 80% voor veiligheidsreserve.

Euro NCAP reageert positief op de inspanningen, maar waarschuwt eigenaars van oudere voertuigen dat ze de software-update effectief moeten installeren. Wie daarbij hulp nodig heeft, kan terecht bij de BYD-dealer.

Vanaf 2026 voert Euro NCAP nieuwe protocollen en praktijkproeven in voor rijhulpsystemen. Doel is meer geavanceerde functionaliteit en tegelijk de betrokkenheid van de bestuurder te waarborgen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement?