DS N°8 bewijst 750 km elektrisch rijbereik
De DS N°8 heeft in reële omstandigheden 750 km afgelegd zonder te laden. Daarmee bevestigt DS Automobiles dat langeafstandsverkeer met een 100% elektrische aandrijving geen theoretische belofte meer is, maar dagelijkse realiteit.
Test in reële omstandigheden
Twee DS N°8 Étoile FWD Long Range-modellen reden van Vélizy naar Biscarrosse, enkel via secundaire wegen. De rit van 750 km werd afgelegd zonder tussentijdse laadstop, met nog ruim 50 km resterend bereik. De theoretische autonomie overschrijdt dus 800 km, een prestatie die de beloofde 750 km WLTP-waarde ruimschoots bevestigt.
Gemiddeld verbruik: 11,7 kWh/100 km, ruim onder de WLTP-referentie van 12,9 kWh/100 km. De gemiddelde snelheid bedroeg 54 km/u bij buitentemperaturen tussen 12 °C en 19 °C – condities die strenger zijn dan de WLTP-test (23 °C, 46,5 km/u).
Betrouwbaarheid bij snelweggebruik
Ook op snelwegen legde de DS N°8 tussen 450 en 506 km af zonder bijladen, in uiteenlopende landen en omstandigheden. Daarmee toont DS Automobiles dat het rijbereik ook bij hogere snelheden stabiel blijft. De testwaarden bevestigen het nut van efficiënte koeling en energierecuperatie in het nieuwe platform.
Franse batterij- en motortechniek
De batterij met hoge energiedichtheid (97,2 kWh, 264 Wh/kg) werd ontwikkeld en geproduceerd door Automotive Cells Company (ACC) in Billy-Berclau. De elektromotor komt uit Trémery (Grand Est). Die combinatie illustreert DS Automobiles’ keuze voor industriële verankering in Frankrijk en een coherent technologisch ecosysteem.
Nieuwe standaard voor elektrische reizen
De DS N°8 is gebouwd in Europa en koppelt aerodynamische efficiëntie (Cx 0,24) aan verfijnde afwerking en comfort. In FWD Long Range-configuratie toont hij dat elektrisch langeafstandsverkeer zonder laadzorgen haalbaar is.
De DS N°8 is beschikbaar met een theoretisch rijbereik tot 750 km (WLTP).