Partnercontent Fleet management

Bedrijfswagen nog bestellen in 2026?

Waarom timing duizenden euro’s verschil maakt

Bij een leasecontract voor een elektrische bedrijfswagen maakt het jaar waarin het contract wordt afgesloten fiscaal verschil. In 2026 zijn de autokosten nog 100% aftrekbaar; voor nieuwe contracten in 2027 wordt dat 95%. Ayvens berekent voor een vloot van 50 BMW iX1's over 60 maanden een verschil van 34.800 euro in de gemiddelde kosten. Dat betekent volgens het bedrijf niet dat elke elektrische wagen vervroegd moet worden vervangen.

8 oktober 2026

Bij de bestelling van elektrische bedrijfswagens speelt de timing mee in de fiscale aftrekbaarheid en de kosten van een leasevloot (Afbeelding gegenereerd door AI)
Bij de bestelling van elektrische bedrijfswagens speelt de timing mee in de fiscale aftrekbaarheid en de kosten van een leasevloot (Afbeelding gegenereerd door AI)

De fiscale aftrekbaarheid van een elektrische bedrijfswagen hangt af van het jaar waarin die wordt aangekocht, geleased of gehuurd. Voor voertuigen uit 2026 bedraagt ze 100%; voor voertuigen uit 2027 is dat 95%. Het toepasselijke percentage blijft behouden gedurende de gebruiksduur of de looptijd van het leasecontract. Bij leasing is de datum van het contract bepalend.

Volgens Ayvens kijken bedrijven daardoor niet alleen naar de aankoopprijs, maar ook naar de totale gebruikskost van hun vloot. Xavier Kervyn de Meerendré, communicatiedirecteur bij Ayvens, wijst daarbij op de fiscale aftrekbaarheid en de geschatte energiekosten over de volledige looptijd.

Verschil loopt op voor een vloot

Ayvens illustreert het effect met een simulatie voor de leasing van een BMW iX1 over 60 maanden en 100.000 km. Bij 50 identieke voertuigen bedraagt het berekende verschil tussen het scenario voor 2026 en dat voor 2027 over de hele looptijd 34.800 euro.

EV-leasing: 2026 totv 2027

De aftrekbaarheid van nieuwe elektrische bedrijfswagens daalt volgens het huidige schema verder na 2027, tot 67,5% voor voertuigen uit 2031. Voor bedrijven zijn nieuw aangekochte of geleasede plug-inhybrides sinds 2026 niet meer fiscaal aftrekbaar. Voor zelfstandigen kan bij plug-inhybrides tijdelijk nog een andere aftrekregeling gelden, afhankelijk van onder meer de uitstoot en het aankoopmoment.

Vervanging afwegen tegen gebruiksduur

Ayvens raadt niet aan om louter om fiscale redenen een volledige elektrische vloot ineens te vervangen. Het bedrijf wijst erop dat veel elektrische wagens meerdere jaren bruikbaar blijven en noemt een gemiddeld capaciteitsverlies van de batterij van ongeveer 2% per jaar.

Voor voertuigen die intensief worden gebruikt, kan een eerdere vervanging volgens Ayvens interessant zijn. Andere wagens kunnen langer in de vloot blijven. Het bedrijf ziet daarnaast vraag naar langere leasecontracten, waarbij het bij aanvang vastgelegde fiscale aftrekpercentage gedurende de contractduur behouden blijft.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • wekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • digitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • uw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • maximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Wat heb je nodig

Deel je (nieuws)verhaal

Heb je nieuws dat relevant is voor onze redactie? Deel het met ons via het meldformulier.

Nieuws melden