Elektrische auto verbruikt tot € 600 per jaar in stilstand
Als je de financiële afweging maakt om een elektrische auto te kopen, hou je doorgaans rekening met de aankoop en het rijverbruik. Echter, het is belangrijk om ook rekening te houden met het verbruik tijdens stilstand. Praktijkonderzoek van Re.alto, een energiestart-up van Elia die zich richt op de uitwisseling van energiedata, wijst uit dat deze kosten op kunnen lopen tot wel € 600 per jaar.

Re.alto heeft een overeenkomst met verschillende autofabrikanten om geanonimiseerde data van elektrische voertuigen uit te kunnen lezen. Het bedrijf kreeg van wagenparkbeheerders te horen dat het ingeschatte verbruik vaak niet overeenkomt met het verbruik in de praktijk. Hierdoor besloten ze het verbruik van elektrische auto’s in stilstand nader te analyseren. Daarbij bleek dat het meerverbruik te wijten valt aan de energieconsumptie tijdens stilstand. Deze bleek groter te zijn dan aanvankelijk gedacht.
Wagens die een hele dag stilstaan, verbruiken – afhankelijk van het type – ongeveer 3 kilowattuur per dag. Dat is goed voor ruim 1.000 kilowattuur per jaar. Wanneer dit verbruik wordt afgezet tegen de mediaanprijs via Mijnenergie.be, bedraagt het kostenplaatje ongeveer € 500 per jaar. Doordat sommige energiecontracten duurder zijn, kan het kostenplaatje oplopen tot ruim € 600 per jaar.
Maar wat veroorzaakt dit verbruik tijdens stilstand? Elektrische auto's sturen constant data door naar de app van de gebruiker, van de temperatuur van de batterij tot de meterstanden. Een elektrische auto is echter bedoeld om te rijden, niet om continu data door te sturen. Hierdoor verbruikt de auto meer stroom tijdens stilstand dan bijvoorbeeld een smartphone.
Als eigenaar van een elektrische auto is de enige oplossing om de auto in slaapstand te zetten. De meeste bestuurders verkiezen echter de stand-bymodus, omdat je in slaapstand niet langer verbonden bent met de mobiele app. De verbinding moet dan opnieuw tot stand worden gebracht wanneer de auto wordt herstart, wat enkele minuten in beslag neemt. Vooral voor bestuurders die over een bedrijfswagen beschikken, kan deze oplossing een hoop gedoe opleveren.