Instandhouding van de "traditionele" aandrijflijn
Nieuwe VW Passat Variant
Met de ID.7 als sedan of Variant was het elektrische alternatief voor VW's nieuwe Passat al langer gekend. Dat er parallel aan de doorgedreven elektrificatie van die VW middenklasser toch een gloednieuwe Passat Variant komt aanstormen, blijft verrassend. Temeer daar – zo wordt aangekondigd – die gloednieuwe Passat enkel als Variant gecommercialiseerd zal worden.

Uit de eerste gegevens blijkt dat die nieuwe Passat Variant groter en ruimer wordt dan zijn voorganger. Maar wat zien we ook? Dat er geen zuivere elektrisch aangedreven uitvoering in de pipeline zit. Dat zou ook overbodig zijn. Immers, binnen het kader van de elektrificatiestrategie werd de ID.7 bedacht. De nieuwe Passat is dus geboren om de "traditionele" aandrijving trouw te blijven. Met mild-hybride- en plug-inhybrideaandrijflijnen, gewaardeerde TSI- en ook TDI-krachtbronnen.
Het is vooral de – in deze elektrotijden eerder uitzonderlijke – instandhouding van de "traditionele" aandrijflijn die dit nieuwe Passat verhaal bestaansrecht bijbrengt. Lees: het creëren van economische garandering, nu de pijnpunten van een kritiekloos aangezwengelde auto-elektrificatie zich industrieel alsmaar feller gaan manifesteren.
Groeiproces
De nieuwe Volkswagen Passat – voorlopig (?) dus enkel als Variant – zal in vergelijking met zijn voorganger behoorlijk groeien. Hij wordt 2 cm breder en een dikke 14 cm langer. Waardoor zijn totale lengte net onder de 5 meter blijft. Samen met de wielbasis groeien ook de overhangen voor en achter. De langere wielbasis vertaalt zich in goed 5 cm extra beenruimte voor de achterpassagiers. Ook de kofferruimte groeit aanzienlijk. Van 690 liter in 5-zitsconfiguratie, tot liefst 1.920 liter met neergeklapte achterbank.

MQB evo
De nieuwe Passat is inmiddels van de negende generatie en wordt gebaseerd op het geëvolueerde, modulaire MQB-platform, MQB evo. Dat resulteert niet enkel in de hierboven geciteerde en groeiende ruimtecijfers. Hierdoor profiteert deze nieuwe middenklasser van VW – naast onderstel en wielgeleiding – ook van de meest recente technologiemodules. Met inbegrip onder meer van de nieuwste, intuïtieve infotainmentarchitectuur, de jongste generatie plug-inhybrideaandrijflijnen en – nu ook op de Passat PHEV – een nieuwe en snellere DC-snellaadfunctie.

dankzij een DC-oplaadvermogen tot 50 kW
Nieuwe plug-in- en mild-hybride
Onder de kap begroeten we de komst van twee nieuwe plug-inhybrideaandrijvingen (eHybrid) met – naar keuze – een systeemvermogen van 150 kW (204 pk) of 200 kW (272 pk). Beide vermogenvarianten in combinatie met een 19,7kWh-batterij (netto), waardoor een elektrisch rijbereik van ongeveer 100 km mogelijk wordt. Weet ook dat deze eHybrid zijn e-motor combineert met een nieuwe, drukgeladen 1.5 TSI evo2 benzinemotor. De nieuwe Passat zal voor het eerst ook geleverd worden met een 48V-mild-hybrideaandrijving (eTSI) met 110 kW/150 pk.

TSI, TDI, DSG en 4Motion
Het aanzienlijke motorenaanbod bevat ook twee 150 kW/204 pk of 195 kW/265 pk 2.0 TSI – niet-elektrisch geassisteerde – turbobenzinemotoren en drie 2.0 TDI turbodiesels: 90 kW/122 pk, 110 kW/150 pk en 142 kW/193 pk. Alle motoren worden in deze Passat gecombineerd met automatisch schakelende transmissies met dubbele koppeling (DSG). Standaard ook is de vierwielaandrijving 4Motion op de 195 kW/265 pk (2.0 TSI) en 142 kW/193 pk (2.0 TDI) versies. Uiteraard blijven alle overige versies van de nieuwe Passat Variant aangedreven op de voorwielen.