Fossiel aangedreven personenwagens

Geen EV- of PHEV-versies in de pipeline

Hyundai Bayon MY24

De op de i20 gebaseerde Bayon nestelde zich binnen het Hyundai-SUV-gamma onder de Kona. Hyundai's meest compacte SUV wordt nu stilistisch opgewaardeerd en krijgt een vernieuwd interieur.

Hyundai Bayon MY24 1
Met een ongewijzigde koetswerklengte van 4,18 meter past de gerestylede Bayon perfect binnen de voor het B-SUV-segment geldende, mathematische grenslijnen

Na de komst van de nieuwe en grotere Kona nam het 'geometrische' onderscheid met Hyundai's meest compacte SUV, de Bayon, toe. Met de vernieuwde Bayon verandert er niets in dit opzicht. De koetswerklengte van die laatste bleef met 4,18 meter ongewijzigd. De lengte is zo dat de Bayon perfect binnen de geldende, mathematische grenslijnen van het B-SUV-segment blijft. Wat betreft interieurruimte en bagageruimte, blijft alles onveranderd. Het bagagevolume kan variëren van 411 tot 1.205 liter.

Op de voorkant van de vernieuwde Bayon verschijnt een LED DRL (Daytime Running Lights) lichtbalk waarmee een naadloze horizon-lichtsignatuur gecreëerd wordt. Met een gewijzigde grille, een nieuw ontworpen voor- en achterbumper, een gewijzigd kleurenpalet en hertekende 16- of 17-inch wielen, vertoont Hyundai’s kleinste SUV een relevantere overeenkomst met de grotere – eveneens recentelijk gerestylde – Hyundai-SUV-modellen.

Hyundai Bayon MY24 2
Een elektrische versie of een stekkerhybridevariant – zoals van de nieuwe Kona – hoeven we van Hyundai’s kleine B-SUV niet meteen te verwachten

Bayon-drijfwerk

Wat het motorgamma van Hyundai’s meest compacte SUV betreft, blijft alles hetzelfde als wat we al wisten. Ze blijven allemaal voorwielaangedreven modellen, aangedreven door een 4- of 3-cilinderbenzinemotor, waarbij de laatste al dan niet ondersteund wordt door een milde hybride. De vermogens variëren van 84 tot 100 pk.

De basis is dus de 4-cilinder 1.2 MPI (84 pk) die gekoppeld wordt aan een manuele vijfbak. De 3-cilinder 1.0 T-GDi (100 pk) kan naar keuze gekoppeld worden met een manuele zesbak of een automaat. De 1.0 T-GDi 48 volt mild hybrid (eveneens 100 pk) blijft aangeboden met de keuze uit een manuele zesbak of een iMT (intelligent Manual Transmission).

Uit het feit dat Hyundai in haar eerste persberichten weinig, of zelfs geen, aandacht besteedt aan de drijfwerken en transmissies, kunnen we afleiden dat er (voorlopig in ieder geval) niet gewacht hoeft te worden op elektrische of PHEV-Bayon versies. Hierdoor distantieert de meest compacte Hyundai-SUV zich nadrukkelijk op het gebied van aandrijving van zijn grotere 'broer', de Kona.

Hyundai Bayon MY24 3
De nieuwe Bayon kan zich van zijn rechtstreekse B-SUV-concurrenten onderscheiden met enkele semiautonome rijeigenschappen

Meerkleurige led-sfeerverlichting

Naast de stilistische opwaardering van het exterieur, heeft Hyundai de Bayon-interieurs een opfrisbeurt gegeven. Dit omvat onder meer een opnieuw ontworpen cockpit en geoptimaliseerde infotainment- en connectiviteitsuitrusting. Ook introduceert Hyundai over-the-air (OTA) kaartupdates.

Voor de binnenverlichting van de nieuwe Bayon werd ledtechnologie gebruikt, waarmee onder andere meerkleurige sfeerverlichting wordt voorzien. Standaard krijgen de Bayon-klanten een dashboard, dat is voorzien van een 4,2-inch LCD-cluster en een 10,25-inch Audio Visueel Navigatie-scherm (AVN).

De nieuwe Bayon blijft verder functies aanbieden die we kennen uit de voorgaande modellen. Lees: het optionele 10,25-inch, configureerbare digitale cluster, Apple CarPlay en Android Auto, inductief gsm-laden en de nieuwste versies van Bluelink®-telematica.

Hyundai Bayon MY24 interieur
Op het aangepaste Bayon-dashboard pronken standaard een 4,2-inch LCD-cluster en een 10,25-inch audiovisueel navigatiescherm (AVN). Een 10,25 inch-configureerbaar digitaal cluster, zoals hier afgebeeld,
wordt optioneel aangeboden

Semiautonome rijeigenschappen

De kleinste telg uit Hyundai’s SUV-familie komt aanrijden met een aantal semiautonome rijeigenschappen, die in dit marktsegment (voorlopig dan toch) eerder uitzondering dan regel zijn. Zo is er Lane Following Assist (LFA) om de auto op zijn rijstrook te houden en Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) waarmee, na een eerste geluidsignaal, autonoom wordt afgeremd.

Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC) gebruikt dan weer navigatiedata om de rijsnelheid op snelwegen autonoom aan te passen. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) detecteert voertuigen in de nabije Bayon-omgeving om de kans op aanrijdingen te minimaliseren.

De Bayon beschikt voortaan ook over de nieuwste generatie eCall, gebaseerd op het 4G-netwerk, voor een automatische waarschuwing van de hulpdiensten na een aanrijding en zodra airbags worden ontplooid.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens22 januari 2024