Geen EV- of PHEV-versies in de pipeline
Hyundai Bayon MY24
De op de i20 gebaseerde Bayon nestelde zich binnen het Hyundai-SUV-gamma onder de Kona. Hyundai's meest compacte SUV wordt nu stilistisch opgewaardeerd en krijgt een vernieuwd interieur.
Na de komst van de nieuwe en grotere Kona nam het 'geometrische' onderscheid met Hyundai's meest compacte SUV, de Bayon, toe. Met de vernieuwde Bayon verandert er niets in dit opzicht. De koetswerklengte van die laatste bleef met 4,18 meter ongewijzigd. De lengte is zo dat de Bayon perfect binnen de geldende, mathematische grenslijnen van het B-SUV-segment blijft. Wat betreft interieurruimte en bagageruimte, blijft alles onveranderd. Het bagagevolume kan variëren van 411 tot 1.205 liter.
Op de voorkant van de vernieuwde Bayon verschijnt een LED DRL (Daytime Running Lights) lichtbalk waarmee een naadloze horizon-lichtsignatuur gecreëerd wordt. Met een gewijzigde grille, een nieuw ontworpen voor- en achterbumper, een gewijzigd kleurenpalet en hertekende 16- of 17-inch wielen, vertoont Hyundai’s kleinste SUV een relevantere overeenkomst met de grotere – eveneens recentelijk gerestylde – Hyundai-SUV-modellen.
Bayon-drijfwerk
Wat het motorgamma van Hyundai’s meest compacte SUV betreft, blijft alles hetzelfde als wat we al wisten. Ze blijven allemaal voorwielaangedreven modellen, aangedreven door een 4- of 3-cilinderbenzinemotor, waarbij de laatste al dan niet ondersteund wordt door een milde hybride. De vermogens variëren van 84 tot 100 pk.
De basis is dus de 4-cilinder 1.2 MPI (84 pk) die gekoppeld wordt aan een manuele vijfbak. De 3-cilinder 1.0 T-GDi (100 pk) kan naar keuze gekoppeld worden met een manuele zesbak of een automaat. De 1.0 T-GDi 48 volt mild hybrid (eveneens 100 pk) blijft aangeboden met de keuze uit een manuele zesbak of een iMT (intelligent Manual Transmission).
Uit het feit dat Hyundai in haar eerste persberichten weinig, of zelfs geen, aandacht besteedt aan de drijfwerken en transmissies, kunnen we afleiden dat er (voorlopig in ieder geval) niet gewacht hoeft te worden op elektrische of PHEV-Bayon versies. Hierdoor distantieert de meest compacte Hyundai-SUV zich nadrukkelijk op het gebied van aandrijving van zijn grotere 'broer', de Kona.
Meerkleurige led-sfeerverlichting
Naast de stilistische opwaardering van het exterieur, heeft Hyundai de Bayon-interieurs een opfrisbeurt gegeven. Dit omvat onder meer een opnieuw ontworpen cockpit en geoptimaliseerde infotainment- en connectiviteitsuitrusting. Ook introduceert Hyundai over-the-air (OTA) kaartupdates.
Voor de binnenverlichting van de nieuwe Bayon werd ledtechnologie gebruikt, waarmee onder andere meerkleurige sfeerverlichting wordt voorzien. Standaard krijgen de Bayon-klanten een dashboard, dat is voorzien van een 4,2-inch LCD-cluster en een 10,25-inch Audio Visueel Navigatie-scherm (AVN).
De nieuwe Bayon blijft verder functies aanbieden die we kennen uit de voorgaande modellen. Lees: het optionele 10,25-inch, configureerbare digitale cluster, Apple CarPlay en Android Auto, inductief gsm-laden en de nieuwste versies van Bluelink®-telematica.
wordt optioneel aangeboden
Semiautonome rijeigenschappen
De kleinste telg uit Hyundai’s SUV-familie komt aanrijden met een aantal semiautonome rijeigenschappen, die in dit marktsegment (voorlopig dan toch) eerder uitzondering dan regel zijn. Zo is er Lane Following Assist (LFA) om de auto op zijn rijstrook te houden en Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) waarmee, na een eerste geluidsignaal, autonoom wordt afgeremd.
Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC) gebruikt dan weer navigatiedata om de rijsnelheid op snelwegen autonoom aan te passen. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) detecteert voertuigen in de nabije Bayon-omgeving om de kans op aanrijdingen te minimaliseren.
De Bayon beschikt voortaan ook over de nieuwste generatie eCall, gebaseerd op het 4G-netwerk, voor een automatische waarschuwing van de hulpdiensten na een aanrijding en zodra airbags worden ontplooid.