Auto rijtestenPremium

Flirten met herwonnen marktleiderschap

Rijtest Renault Captur E-Tech full hybrid 145 pk

Het design van de nieuwe Captur bevat veel, zo niet alle, elementen die de Austral, Espace, Rafale en nieuwkomer Symbioz tot succesvolle Renault-modellen maakten. Samen met dit aantrekkelijke design, is de geüpdatete Captur voorzien van een nieuw, Google-gebaseerd infotainment, duurzamere interieurmaterialen, een minimaal gewijzigde besturing en een licht aangepast onderstel. Wie dat wenst krijgt onder de kap het intussen gereputeerde E-Tech full hybrid 145-drijfwerk gemonteerd. Aandrijving trouwens die ook in deze nieuwe compacte cross-over van Renault meesterlijk tot zijn recht komt.

Rijtest Renault Captur E-Tech full hybrid 145 pk 1
De Renault Captur lijkt steeds meer op zijn grotere SUV-broers; meer SUV alvast dan zijn hoger op zijn poten staande, met Clio-styling gegadigde voorganger

Al die updates moeten de Renault Captur helpen om concurrerend te blijven in het bikkelhard bevochten segment van de compacte SUV’s. Een segment waarin de impact van de stekkerhybridetechnologie minimaal blijkt. Reden dus waarom het E-Tech plug-inhybridedrijfwerk verdwijnt in dit nieuwe Captur-hoofdstuk.

Niet dat het skippen van die PHEV-versie echt nodig was om de concurrentie af te wimpelen. Omdat – zeker in dit segment – de interesse in PHEV-technologie sterk afneemt, leek het ook voor Renault wijselijk om de prioriteiten voortaan nadrukkelijker op zelfopladende hybrides te leggen.

Rijtest Renault Captur E-Tech full hybrid 145 pk 2
Renault spreekt van minimale besturings- en onderstelaanpassingen, maar we merkten hier tijdens het rijden weinig van. Dit betekent vooral dat deze geüpdatete Captur – net als zijn voorganger – qua wegligging en besturing alle goede eigenschappen van de voorgangers behoudt

Marktleider van weleer

Geholpen door een design dat meteen refereert naar de grotere SUV-creaties van Renault, moet de concurrentiepositie zeker verstevigd kunnen worden. De Captur is niet langer dat verhoogd Clio-model, wel een frisse en kwiek ogende compacte SUV.

Dit als vervanger van een model dat lange tijd marktleider was in het compacte SUV-gebeuren. Tot kort voor de coronapandemie, een bepaalde Peugeot 2008 op de proppen kwam. En direct na deze desastreuze coronasituaties Toyota de populaire Yaris Cross in hetzelfde B-SUV-segment neerzette.

De hedendaagse concurrentie van de geüpdatete Captur beperkt zich zeker niet tot de 2008 of de Yaris Cross. Vergeet trouwens het rivaliserende gezelschap niet van onder meer de Ford Puma, Škoda Kamiq, VW T-Cross of die MG3 1.5 Hybrid+. Alhoewel die laatste zich eerder profileert als een 5-deurs hatchback. Gebaseerd op rijervaring en prijsstelling, zijn we geneigd om de MG3 alsnog een concurrent van de Captur te noemen.

Rijtest Renault Captur E-Tech full hybrid 145 pk 3
De in deze Captur ronkende, atmosferisch beademde 4-cilinder – in samenspel met een e-motor en starter/generator – is zeker niet aan zijn proefstuk toe

Hoge zitpositie

Voor een compacte SUV biedt deze Renault een merkbaar hoge rijpositie. Wel missen we een verstelbare lendensteun. We ervaren vooraan ook minder hoofd- en beenruimte dan wat we in enkele van zijn rechtstreekse concurrenten kunnen vaststellen. Al moet men al met beduidende lichaamslengte gezegend zijn, om op dat vlak het woord gebrek in de mond te mogen nemen. Ook achteraan voorziet de Captur in voldoende hoofd- en beenruimte.

Achterin – zeker met de verschuifbare achterbank in de uiterste achterste positie – biedt de Captur uitstekende levensruimte. Voldoende voet-, been- en – dat geldt ook voor de voorpassagiers – voorbeeldige schouderruimte. Met de achterbank in de voorste positie en een maximaal koffervolume is er echter beperkte knieruimte.

Rijtest Renault Captur E-Tech full hybrid 145 pk 4
Van de motorisatie mag je geen sprankelende acceleraties verwachten, maar de manier waarop de elektrisch ondersteunde, atmosferische 1,6 liter zijn vermogen aflevert, stelt zeker niet teleur

Met de verschuifbare achterbank wordt prioriteit gegeven aan de bagageruimte of beenruimte achterin. Voor de Captur met E-Tech full hybrid 145-drijfwerk kan die verschuifbare achterbank soelaas brengen. Die versies offeren ongeveer 25% van de kofferruimte op om plaats te maken voor de energieopslag. Met de achterbank helemaal naar voren – en dus minder knieruimte voor personen op de achterbank – bedraagt de kofferruimte van de full hybrids nog 326 liter. De in hoogte verstelbare koffervloer is standaard bij de E-tech full-hybrid 145-versies.

'Handige' infotainmentbediening

De Captur is al een compacte SUV waarvan de interieurafwerking veelvuldig gebruik van gerecycleerde materialen verraadt. Chroom en leder werden angstvallig vermeden en vervangen door duurzamere materialen.

Rijtest Renault Captur E-Tech full hybrid 145 pk 5
Met een digitaal TFT-bestuurdersdisplay van 7,0 inch groot en een lichtjes naar de bestuurder gericht, portretgeoriënteerd 10,4 inch openR-link multimedia-aanraakscherm

Alle nieuwe Captur-uitvoeringen krijgen standaard een digitaal TFT-bestuurdersdisplay van 7,0 inch groot. Alle versies krijgen ook een lichtjes naar de bestuurder gericht, portretgeoriënteerd 10,4 inch openR link-multimedia-aanraakscherm.

Zoals we al in onze test met de Rafale noteerden, raakten we ook in de Captur snel vertrouwd met het besturingssysteem dat – in de techno- en esprit Alpine-uitrustingsniveaus – Google Automotive Services krijgt toegevoegd, inclusief Google Maps voor navigatie en spraakbesturing.

Wie onze kennismaking met de Rafale heeft gevolgd, hoeven we het ook niet meer uit te leggen: naar het voorbeeld van zijn grotere broer beschikt nu ook de Captur – als compacte SUV – over één van de ‘handigste’ infotainmentsystemen.

Rijtest Renault Captur E-Tech full hybrid 145 pk 6
Het samenspel tussen ICE en e-motoren mag – zoals de verbruikscijfers aantonen – vooral energetisch beschouwd, een succes genoemd worden

TCe 90, mild hybrid 160 EDC of E-Tech full-hybrid 145

Een PHEV-Captur wordt niet langer aangeboden. De basismotor vinden we in de Captur TCe 90 en is enkel te combineren met de uitrustingsniveaus evolution en techno. Het betreft een 1.0 liter 3-cilinder turbobenzinemotor (90 pk/160 Nm) die gekoppeld wordt aan een handgeschakelde zesbak.

De mild hybrid 160 EDC, die te combineren is met de uitrustingen techno en esprit Alpine, koppelt de 160 pk sterke, turbo-aangejaagde 1.3 liter viercilinder met mild hybrid-ondersteuning aan een automatische 7-traps EDC-transmissie. De E-Tech full hybrid 145-aandrijflijn ten slotte wordt zowel met de techno- als de sportieve esprit Alpine-topuitrusting aangeboden.

Rijtest Renault Captur E-Tech full hybrid 145 pk 7
Een compacte SUV waarvan de interieurafwerking het veelvuldig gebruik van gerecycleerde materialen verraadt en waarbij het gebruik van chroom en leder, met de inbreng van duurzamere materialen, is vermeden

Geen turbo-3-cilinder, wel een atmosferisch beademde viercilinder

Zoals in de Clio, Austral, Espace en Rafale, ligt ook in de herziene motor-line-up van de Captur de focus op het E-Tech full hybrid-drijfwerk. De zelfopladende, serieel-parallelle full hybrideaandrijving die twee elektrische krachtbronnen – zijnde een e-hoofdmotor en een starter/generator als secundaire e-motor – combineert met een verbrandingsmotor, een energieopslag van 1,26 kWh en een koppelloze, intelligente en multimodale automaat.

Principieel is dit drijfwerk identiek aan de E-Tech full Hybrid 200-motorisering, zoals we die onder meer reden in de Espace en – onlangs nog – de Rafale. Al vervangt in de hier gebruikte E-Tech full hybrid 145 een atmosferisch beademde 1.6 liter viercilinder de uit de Full Hybrid 200-aandrijving gebruikte, drukgeladen 1.2 liter 3-cilinder die samen met een krachtigere primaire e-motor 200 pk aan systeemvermogen levert.

De in de Captur ronkende en atmosferisch beademde 4-cilinder – in combinatie met een e-motor en starter/generator – is trouwens niet aan zijn proefstuk toe. De Nissan Juke en de Dacia Jogger Hybrid 140 alsook de Arkana maken er eveneens dankbaar gebruik van.

Rijtest Renault Captur E-Tech full hybrid 145 pk 8
De Captur met E-Tech full hybrid 145-aandrijflijn verliest ongeveer 25% aan volume, omdat er plaats gemaakt moest worden voor energieopslag. Met de verschuifbare achterbank in de voorste stand – en dus minder knieruimte voor de achterpassagiers – bedraagt de kofferruimte voor de full hybrid-modellen 326 liter

Minder levendig maar energie-efficiënt

Voor deze nadere kennismaking met de Captur, reden we de E-Tech full hybrid 145 pk-versie die – zoals we al mochten ervaren in de met deze aandrijflijn uitgeruste nieuwe Clio – ook in het vooronder van de geüpdatete Captur uitstekend functioneert. Niet dat we sprankelende acceleraties van deze motorisatie moeten verwachten, maar de manier waarop de elektrisch ondersteunde, atmosferische 1,6 liter stelselmatig vermogen levert, bevalt ons.

Niet zo snel als de drukgeladen 160 pk straffe en mildehybridebroer, maar sneller dan de TCe 90-instapmotor. Minder levendig ook dan een T-Cross 1.5 TSI of de MG3 1.5 Hybrid+ die weliswaar 190 pk aan systeemvermogen levert.

Maar het is voldoende snel en het samenspel tussen ICE en e-motoren kan – zoals de verbruikscijfers aantonen – ook energetisch beschouwd worden als een succes. Daarbij komt dat deze al bij al behoorlijk presterende motorisatie schok- en trillingvrij acteert.

Geluidsvriendelijk ook. Opmerkelijk stil uiteraard van zodra we bij lage snelheid in elektrische modus rijden. En “actief” blijft ook de ICE stil, zolang we tenminste accelereren als een brave huisvader. Wie meer acceleratielust vraagt, hoort de atmosferisch beademde viercilinder grollend reageren.

Rijtest Renault Captur E-Tech full hybrid 145 pk 9
De prioriteit bij de afstelling van de full hybrid-aandrijving lag veeleer op energie-efficiëntie dan op prestaties

Niet achterophinkend

Renault heeft – dat hoorden we tenminste tijdens de presentatie – zowel de besturing als het onderstel minimaal gewijzigd. Daarvan hebben wij alvast weinig gemerkt. Wat wil zeggen dat de Captur zijn volwassen weggedrag blijft demonstreren en een complexloos te sturen auto is gebleven.

De compacte SUV is ook voldoende comfortabel. En dit – enigszins verrassend toch – zelfs met die 19-inchwielen waarmee ons esprit Alpine-testmodel de weg opging.

Algemeen beschouwd mogen we de nieuwe Captur dus een gecultiveerd stuurgedrag toeschrijven. Licht sturend bij lage snelheden, minder direct maar nog wel correct bij hogere snelheid.

Zoals er van de aandrijflijn geen sprankelende prestaties mogen worden verwacht, moet men ook begrijpen dat deze Captur niet is bedoeld als sportwagen. Niet uitblinkend in sportieve, dynamische rijeigenschappen maar daarom in de discipline wendbaarheid zeker niet achterophinkend bij de concurrenten.

Rijtest Renault Captur E-Tech full hybrid 145 pk 10
Licht sturend bij lage snelheden, minder direct maar nog steeds correct bij hogere snelheden

Conclusie

Qua koetswerkdesign lijkt hij steeds meer op zijn grotere SUV-broers, met duidelijk SUV-tekenwerk. Meer SUV vooral dan zijn hoger op de poten staande, met Clio-stijlcontouren gegadigde voorgangers. Het gereputeerde en frequent gebruikte E-Tech full hybrid 145-drijfwerk komt ook in Renaults nieuwste compacte cross-over fraai tot zijn recht.

Niet dat er sportieve prestaties moeten worden verwacht. De prioriteit van deze hybrideaandrijving werd daarvoor te nadrukkelijk op energie-efficiëntie gelegd.

En wat de impact van de volgens Renault minimale aanpassingen aan sturing en onderstel betreft: deze hadden – naar ons gevoel – weinig gevolgen. Wat vooral wil zeggen dat de geüpdatete Captur – net als zijn voorganger – in deze disciplines als een compacte SUV moet worden omschreven, die getuigt van een volwassen weggedrag en complexloze stuureigenschappen.

Technische fiche Renault Captur E-Tech full hybrid 145

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens26 juni 2024

Meer weten over