Auto rijtesten

Overtuigende elektrische C-SUV met laadbak

Rijtest KGM Musso EV 2WD (81,0 kWh – 152 kW/207 pk)

Het pick-upvoertuigsegment bleef lang van elektrificatie gespaard. Het laadbakvoertuig, ondenkbaar zonder stevige verbrandingsmotor, was moeilijk te associëren met geluidloze elektropower. Maar de elektromagnetische lotsbestemming valt nu ook de kloeke pick-up te beurt. De Maxus T90, de Maxus eTerron9 en de Isuzu D-Max EV ontpopten zich als full-electric baanbrekers op de Europese pick-upmarkt. KGM – voorheen gekend als SsangYong – introduceert thans de Musso EV, een middelgrote pick-up met elektrische aandrijving. Na de Torres EVX (C-SUV) wordt de Musso EV zo het tweede full-electric model van KGM.

Rijtest KGM Musso EV 2WD 01
Het elektromagnetisch drijfwerk heeft genoeg potentieel om van deze SUV met laadbak een relatief levendige auto te maken

Ook in Europa begint de notie ‘full-electric auto met laadbak’ aan interesse te winnen. Moeizaam weliswaar. Het modelaanbod blijft gering, en de vraag van professionals en/of vrijetijdsrijders naar kleine, op batterijen acterende vrachtwagens is magertjes. De Europese pick-upklant lijkt zowat de enige te zijn die de elektrificatie liever kwijt is dan rijk.

Reden misschien waarom sommige fabrikanten de Europese pick-upklant met deeltijds geëlektrificeerde drijfwerken aan de stroomstekker willen krijgen. Zo is er Ford dat voor de Europese pick-upklant die elektrificatiepil hoopt te verzachten bij middel van plug-inhybridetoepassing: zie de Ranger 2.3 EcoBoost PHEV.

Het zou ons verbazen als KGM voor zijn Musso EV niet een dergelijke strategie in het achterhoofd zou houden. Van de Torres is inmiddels al een benzinehybridevariant voorgereden.

Rijtest KGM Musso EV 2WD 02
Het rijbereik is bevredigend, de AC- en DC-laadsnelheden zijn acceptabel en hij wordt uitgerust met een geavanceerde BYD-energieopslag waarop KGM tot 10 jaar of 1 miljoen km garantie verleent

Europese maatstaven

Verloopt in Europa de pick-upelektrificatie eerder moeizaam, dan lijkt die in Noord-Amerika stilaan een nieuwe trend te worden. Natuurlijk is het modelaanbod aan de andere kant van de Atlantische Oceaan omvangrijker. Zie de elektrogerepte mastodonten als de Ford F-150 Lightning, Rivian R1T, Tesla Cybertruck, RAM 1500 REV of Hummer EV. Mastodonten inderdaad. Nog groter dan een naar onze normen al royaal bemeten Maxus eTerron9 of Isuzu D-Max EV – modellen waarvoor op het oude continent een doorsneeparkeerplaats al te krap uitvalt.

Die krappe parkeerplaatsen en de helse verkeersdrukte indachtig, lijkt de Musso EV gelukkig wat compacter bemeten. Voorzien van een dubbele, 5-zitscabine en een laadbak van 1 m 35 lang, is deze KGM-truck kleiner dan wat we in Europa aan middelgrote pick-ups te zien krijgen. Ook het laadvermogen ligt lager dan wat vergelijkbare, met klassieke (meestal diesel) verbrandingsmotoren aangedreven pick-ups laten optekenen.

Die dieselende concurrenten boeken ook hun voordeel wat sleepvermogen betreft, met een toegestaan trekgewicht van doorgaans 3,5 ton. Daar waar de, weliswaar compactere, Musso EV een geremde sleeplast van maximaal 1.500 kg aan de trekhaak verdraagt.

Rijtest KGM Musso EV 2WD 03
De Musso EV is een afgeleide van de recent geïntroduceerde elektrische C-SUV, gekend als de KGM Torres EVX. De Musso EV is dus een C-SUV met laadbak, gebaseerd op het specifiek voor elektrificatie aangepaste platform van die Torres EVX

Elektrische neushoorn

Als elektrische pick-up behoudt deze Musso de naam van de vroegere pick-ups van SsangYong. ‘Muso’ is trouwens het Koreaans voor neushoorn, maar buiten die naam heeft de elektrische versie niets meer van de gelijknamige, met laadbak uitgeruste KGM’s.

Aan de voorkant ziet de “elektrische neushoorn” eruit als een Torres EVX, de full-electric C-SUV van KGM. Die visuele overeenkomst is begrijpelijk, daar de Musso EV een van de elektrische Torres afgeleide SUV met laadbak is.

Zoals we dat onder meer op de Actyon- en Torres-modellen van KGM zien, speur je ook op de Musso EV maar weinig branding-badges. Dat het wel degelijk om een KGM-truck gaat, verraadt het grote ‘KGM’-opschrift op de achterklep van de laadbak.

Net als de Torres EVX oogt de Musso EV brutaal – grof en robuust gestileerd, maar slechter ziet hij er daarom niet uit. Het is een pick-up trouwens die het niet ontbreekt aan kenmerkende offroadaccenten, zoals decoratieve handgrepen op de motorkap, dakrails, geëxponeerde kunststof wielkastverbreders, forse deurdorpels, stevige treden en grof gelijnde bumpers voor en achter.

Rijtest KGM Musso EV 2WD 04
Voorzien van een dubbele, 5-zitscabine en een laadbak van 1 m 35 lang, is deze KGM-truck kleiner dan wat we in Europa aan middelgrote pick-ups te zien krijgen

Brutaal maar niet ongepast

Ook het interieurontwerp straalt een robuust, enigszins brutaal karakter uit – wat passend is voor dit type pick-up. En het woord ‘brutaal’ betekent hier trouwens niet hetzelfde als ‘onverzorgd’. Wel integendeel: alles oogt goed en stevig afgewerkt, met afwerkingsmaterialen die een aanvaardbare perceptie van kwaliteit en moderniteit uitstralen. Met krasvrije kunststoffen ook, die worden afgewisseld met nappaleer en koperkleurige accenten onder de beeldschermen.

Het betreft twee met elkaar verbonden beeldschermen: links, achter het hoekige stuurwiel, staat het digitale instrumentarium; rechts daarvan, centraal op de boordplank en schuin naar de bestuurder gericht, het infotainment-aanraakscherm.

Op het stuurwiel krioelt het van haptische en andere fysieke knoppen. De graad van energierecuperatie kan via de peddels achter het stuurwiel ingesteld worden. Op de uitrusting werd zeker niet beknibbeld: elektrisch bedienbare stoelen, in ons testmodel bovendien verwarmd en geventileerd.

Rijtest KGM Musso EV 2WD 05
Achter een hoekig stuurwiel – waarop het krioelt van haptische en andere fysieke bedieningsknoppen – staat het digitale instrumentarium. Rechts daarvan, centraal op de boordplank en schuin naar de bestuurder gericht, vinden we het infotainment-aanraakscherm

Digitale bemoeizucht

Ook in deze pick-up zal je er niet aan ontsnappen: aan opdringerige rijhulp en andere digitale bemoeienis. Aanhoudend getreiter is het, met frustratoir afleidende raadgevingen. Want ook de Musso EV wordt maximaal uitgerust, niet enkel met comfortbevorderende applicaties maar ook met een excessief aantal rijhulpmiddelen, inclusief hoorbare ‘adviezen’. Omdat de wetgever het oplegt en constructeurs wel moeten meegaan.

Ook in deze Musso – net als in de meeste nieuwe modellen die we rijden – leidt dit tot een ellendige geluidsomgeving. Alles is natuurlijk uit te zetten, maar telkens opnieuw bij het starten van de auto. Wie daar tegenop ziet, wacht onverwijld digitaal getreiter, wat ook in de Musso EV de voor het overige aangename rijbeleving verstoort. Met een overijverige rijstrookassistent, die onverwacht het voertuig van een witte lijn afstoot. Gelukkig laat die zich makkelijk uitschakelen via een drukknop op het stuurwiel.

En dan is er nog de “aandachtsmonitor”, die u onophoudelijk suggereert om aan de koffie te gaan. Uit te schakelen allemaal, zij het met digitaal surf- en speurwerk op het centraal gepositioneerde aanraakscherm, waarna diezelfde monitor waarschuwt dat er gebrek aan rijdersattentie heerst en men best effe aan de koffie gaat.

Rijtest KGM Musso EV 2WD 06
In vergelijking met een Torres geniet men op de achterbank minder bewegingsvrijheid omdat de achterkant van de cabine loodrecht is ‘afgesneden’. Daarom werden de zittingen van de achterste stoelen ingekort en de rugleuningen rechter geplaatst

Torres EVX-platform

De Musso EV is een rechtstreeks afgeleide van een recent geïntroduceerde elektrische C-SUV: de KGM Torres EVX. De Musso EV is dus een C-SUV met laadbak, gebaseerd op het specifiek voor elektrificatie aangepaste platform van de Torres EVX. De voorkant van het Torres-koetswerk en de passagierskooi bleven grotendeels behouden en vormen de Musso-pick-upcabine. De achterdeuren werden wel iets korter.

Zowel voor- als achteraan werden ophanging en vering verstevigd. De wielbasis van de Musso EV bedraagt 3.150 mm, of 470 mm langer dan de asspreidstand van een Torres EVX. De Musso EV is in totaal ongeveer 25 cm langer dan die Torres EVX. De verlengde wielbasis, het wegvallen van de bagageruimte en het toenemen van de voertuiglengte hebben de ontwerpers de nodige ‘speelruimte’ verschaft om de Musso EV van een 1,35 m lange laadbak te voorzien.

Rijtest KGM Musso EV 2WD 07
Naar laadvermogen moet hij wel het onderspit delven tegen de vergelijkbare concurrenten, maar dat minpuntje wordt ruimschoots gecompenseerd wat rijcomfort betreft

Batterijgarantie: 10 jaar of 1 miljoen km

Er zijn twee versies beschikbaar. Onze testversie is de voorwielaangedreven variant met 152 kW (207 pk) e-motor en 339 Newtonmeter aan koppel. Als tweede variant stelt KGM de vierwielaangedreven Musso EV voor. Voor de aandrijving van die laatste zorgen twee e-motoren – één op de vooras en één tussen de achterwielen – die samen 237 pk aan systeemvermogen en 629 Nm werkijver genereren.

In zowel de voorwielaangedreven als 4×4-versie steekt een lithiumijzerfosfaatbatterij met een nettocapaciteit van 81 kWh. De fournisseur van deze accu’s is BYD: het betreft een blade-lithiumionbatterij met LFP-kathodes. Er is sprake van 400-voltarchitectuur en in de Musso EV bedraagt de nominale accuspanning 371 volt. De inbouw van deze batterij maakt de Musso EV meteen 530 kg zwaarder. Aan duurzaamheid en doelmatigheid van de BYD-batterijen wordt bij KGM niet getwijfeld: een batterijgarantie van 10 jaar of zelfs 1.000.000 km.

Rijtest KGM Musso EV 2WD 08
Dat het wel degelijk een pick-up is van KGM-origine verraden de grote ‘KGM’-letters op de achterklep van de laadbak

Stil en comfortabel

De rijpositie is minder hoog dan in vergelijkbare pick-ups – net zo hoog als in de Torres. We zitten bijgevolg op SUV-hoogte, met goed zicht naar voor en opzij. De ruimte voor bestuurder en passagier is identiek aan die in een Torres. Op de achterbank ervaart men minder bewegingsvrijheid: de achterkant van de cabine is loodrecht ‘afgesneden’, wat de ontwerpers noodzaakte om de zittingen van de achterste stoelen in te korten. Bovendien staan de rugleuningen verticaler dan in de Torres.

De Musso EV heeft, net als de Torres EVX, een stille, comfortabele cabine. Enkel bij hogere snelheid – veel hoger dan de maximaal toegestane limiet op onze snelwegen – kan wind- en bandengeruis de rust in het interieur verstoren. De tussen de voorwielen acterende elektromotor garandeert steevast een direct beschikbaar maximaal koppel. Vlotte hernemingen en beweeglijke acceleraties zijn dus nooit een probleem.

Het elektromagnetisch drijfwerk heeft bijgevolg voldoende potentieel om van deze SUV met laadbak een relatief levendige auto te maken. Plezierig om vast te stellen is daarbij dat er altijd genoeg vermogen voorradig blijft om een behoorlijke kruissnelheid aan te houden – veel hoger dan de op onze snelheidswegen liefst niet te overschrijden snelheidslimiet.

Rijtest KGM Musso EV 2WD 09
Als elektrische pick-up behoudt deze Musso de naam van eerdere door SsangYong gecommercialiseerde kleine trucks. Maar buiten die naam heeft deze elektrische nieuwkomer niets meer van de oudere gelijknamige, met laadbak uitgeruste SsangYongs of KGM’s

Minimale alteraties

De ophanging is – buiten de aangepaste verstevigingen – vergelijkbaar met die van de Torres EVX, wat alvast bijdraagt tot een voor een pick-up acceptabel rijcomfort. De voor grotere pick-ups typische koetswerkbewegingen ervaren we verrassend genoeg veel minder in deze Musso. Zeggen dat de cabine helemaal niet beweegt, is overdreven, maar de stugge demping voorkomt alvast dat forse schokken de cabine binnendringen. In het slechtste geval – bij hogere snelheid, bitsiger bochtenwerk en forse remmanoeuvres – blijven de koetswerkbewegingen beperkt tot minimale parasitaire alteraties en een, voor een pick-up, acceptabel te noemen duikje of steigeren van de cabine.

Ook op slechter wegdek of onverharde stroken blijft het rijcomfort aangenaam en zijn de bewegingen van de cabine goed onder controle te houden. Een gevoel van instabiliteit is er niet. Opvallend is ook dat er – in tegenstelling tot sommige grotere pick-ups – niet voortdurend minimale stuurcorrecties nodig zijn.

Op onverhard wegdek en in snellere bochten durft de voorkant wel weg te schuiven. Dat zijn momenten waarin extra aandrijfkracht op de achterwielen welkom is. De in de 4×4-versie gemonteerde tweede e-motor kan dan wat extra vermogen loslaten op de achterwielen om dergelijk onderstuur op te vangen.

Rijtest KGM Musso EV 2WD 10
Het middelmatige laadvermogen van de laadbak mag dan wel een minpunt zijn, dan nog is deze Musso EV zowat de meest overtuigende elektrische pick-up die we tot nog toe mochten rijden

Multilink en schroefveren

Voorzien van een laadbak blijft zijn laadvermogen (van die laadbak, niet van de elektrische boordlading!) eerder beperkt: ongeveer 700 kg, wat minimaal is voor een truck als deze. Maar dat heeft alles te maken met het feit dat KGM voor de achterwielophanging geen beroep deed op stevigere bladveren. De meeste pick-ups rijden trouwens op bladveren achteraan. KGM handhaafde de achtertrein van de Torres EVX en opteerde dus voor een multilink-lay-out met schroefveren. Minder laadvermogen – ook al omdat er een batterij van zowat 500 kg onder de bodem steekt – maar wel resulterend in meer rij- en veercomfort.

Een doorsnee benzine- of dieselpick-up, alsook de veel groter uitgevallen Maxus eTerron9 en Isuzu D-Max EV, verdragen ongetwijfeld hogere laadgewichten. Een discipline dus waarin deze KGM het onderspit moet delven, maar wel een minpunt dat door de Musso EV ruimschoots wordt gecompenseerd wat rijcomfort betreft. KGM claimt verder dat een aanhangwagen van 1.800 kg kan worden gesleept – ook minder dus dan de (voorlopige) elektrische pick-upconcurrentie. Weet echter dat het aangenaam aanvoelende onderstel van deze tot minitruck omgevormde C-SUV in het dagelijkse gebruik zelden als onpraktisch zal worden ervaren.

Rijtest KGM Musso EV 2WD 11
De meeste pick-ups hebben bladveren achteraan, maar KGM handhaafde de achtertrein van de Torres EVX en koos daarmee voor een multilink-lay-out met schroefveren. Minder laadvermogen, dat wel, maar ook extra rij- en veercomfort

Conclusie

Hij behoudt het rijcomfort van de C-SUV Torres EVX maar verliest aan interieurruimte voor de inzittenden op de achterbank. In zijn laadbak kan hij minder gewicht transporteren dan de concurrenten. Maar hij acteert stil en rijdt comfortabel. Zijn rijbereik is bevredigend, de AC- en DC-laadsnelheden acceptabel en hij wordt uitgerust met een vooruitstrevende BYD-energieopslag waarop KGM 10 jaar of 1 miljoen kilometers garantie verleent. Zolang men niet valt over dat middelmatige laadvermogen – van de laadbak, niet van de AC/DC-boordladers – is de KGM Musso EV wat ons betreft zowat de meest overtuigende elektrische pick-up die we tot nog toe mochten rijden. Niet in het minst omdat KGM deze compleet uitgeruste ‘SUV met laadbak’ bijzonder scherp geprijsd in de markt zet.

Tabel met technische fiche KGM Musso EV 2WD

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens5 november 2025