Talentrijke e-NV200-opvolger
Rijtest Nissan Townstar Van EV (45 kWh)
Tien jaar geleden introduceerde Nissan een van de eerste, elektrisch aangedreven lichte bestelwagens: de e-NV200. Een "last-mile-delivery"-transportidee dat vroeg rekening hield met strikter wordende emissieregels in stedelijk gebied, met – zeker voor bestelwagens – moeilijk toegankelijke low- en zero-emissiezones en met de logistieke gevolgen van een groeiende e-commercesignificantie. Eind 2021 werd de e-NV200 uit productie genomen. In de alsmaar competitievere categorie van geëlektrificeerde lichte bestelwagens, wordt de Nissan Townstar Van EV een talentrijke opvolger.

De Townstar Van EV is technologisch nauw verwant met de Kangoo Van E-Tech van Nissans alliantiepartner Renault. Wat betekent dat de opvolger van de in het stadsbeeld nog vaak te begroeten e-NV200 – op zuiver technisch gebied dan – maar weinig overhoudt van zijn voorganger.
Behalve dan dat ook de Townstar Van EV een ideaal "last-mile-delivery"-transportmiddel blijft, dat omwille van zijn puur technische aandrijving ook "welkom" is in stedelijke low- en zero-emissiezones. Zones die – mede onder invloed van explosieve e-commercesuccessen – steeds vaker gefrequenteerd moeten worden met de lichte bestelwagen.
Technisch blijft de Townstar Van EV vergelijkbaar met de Renault Kangoo Van E-Tech, die we enkele weken geleden nog mochten proefrijden. De daarbij opgedane vaststellingen liggen ons nog vers in het geheugen en dat hielp toen we de elektrische Townstar Van door het drukke Parijs laveerden.
Dat er op het vlak van rijervaring, functionaliteit en praktische bruikbaarheid geen noemenswaardige verschillen te noteren vallen, was te verwachten. Belangrijker is wel dat de Townstar Van EV – in vergelijking met zijn zowat tien jaar oudere e-NV200 voorganger – van een opmerkelijke evolutie kan getuigen.
Evolutie? Van CHAdeMO tot CCS
De professionele veelrijder zal het daarbij zeker plezieren dat de Townstar Van EV met een CCS-laadstekker (snellere lading) wordt uitgerust. (Trager) laden deed de e-NV200 via een – in onze contreien – minder gebruikelijke CHAdeMO-stekker. Die maakte een gelijkstroom (DC-)snellaadcapaciteit van 50 kWh mogelijk. Bovendien moest de e-NV200 tijdens de (AC-)energiebevoorrading het met een boordlader met een maximumlaadvermogen van 6,6 kW zien te redden.
Als e-NV200 opvolger wordt de Townstar Van EV vanaf de basisuitrusting standaard voorzien van een twee keer snellere AC-boordlader van 11 kW. In het tweede uitrustingsniveau wordt zelfs een AC-boordlader van 22 kW gemonteerd.
Uiteraard kan men via een CCS-stekker ook DC-snelladen, waarbij de interne boordlader een laadvermogen van maximum 80 kW kan verteren. Dat het chargeren van de Townstar EV – in vergelijking met de e-NV200 – opmerkelijk evolueerde, illustreren de in de technische fiche genoteerde laadvermogens en hun respectievelijke laadsnelheden.
Townstar, Primastar en Interstar
Los van het elektrische Townstar verhaal heeft Nissan met de komst van de Townstar ook besloten om de modelbenamingen van zijn lichte bestelwagens te wijzigen. Zoals de NV200 een Townstar werd, zo ook zal de ruimere NV300 voortaan Primastar heten. De nog grotere NV400 zal in de toekomst als een Interstar door het leven gaan.
En zoals Nissan eerder beloofde, zal het elektrificeren van deze Townstar Van op termijn navolging krijgen in die hele vloot van lichte bestelwagens. Tegen 2030 – zo vernamen we al eerder – zullen er dus ook van Primastar en Interstar volledig elektrische versies rondtoeren.
Townstar Van EV-alternatief
Elektrificatie-uitbreidingen in bestelwagengamma's zien we ook bij de Nissan concurrentie. Voorlopig blijft de Townstar EV – ook na de vroege wegbereiding van Nissans e-NV200 – nog altijd een van de weinige full-electricmodellen in dat marktsegment van de compacte lichte bestelwagens. Hoe beperkt het aantal alternatieven voor deze Townstar Van EV ook mag zijn, in deze geëlektrificeerde voertuigklasse wordt het ook voor deze Nissan steeds competitiever.
Vooreerst is er de technisch gelijkaardige Renault Kangoo E-Tech. Niet de enige Franse concurrent overigens. Zie de Citroën ë-Berlingo en de Peugeot e-Partner of hun Duitse Stellantis neef, de Opel Combo-e Van. En vermits de Townstar zijn CMF-C-platform deelt met de Kangoo en de Mercedes Citan, mogen we ons zeker de vraag stellen hoe lang het nog duurt vooraleer Das Haus ook met deze Van de elektromagnetische toer zal opgaan.
Laadvolumes
Ook al krijgt de Townstar, dankzij inbreng van specifieke merkaccenten, een eigen Nissan snoet, dan nog blijft het voor de omstaander moeilijk om deze bestelwagen meteen van een Kangoo Van te onderscheiden. We zien voor de Japanner wel die typische grille en het hertekende Nissan logo dat de CCS-stekker aan het oog van de omstaanders onttrekt. Maar de verschillen blijven miniem.
Zo ook wat het interieur betreft. Goed zo, want op het vlak van ergonomie en de kwaliteit van de gebruikte afwerkingsmaterialen viel in de Kangoo Van E-Tech ook al weinig te bekritiseren. Ook wat functionaliteit betreft, kan de Townstar – naar voorbeeld van de Kangoo Van – weinig kritiek verdragen.
Met voldoende opbergmogelijkheden, 12V-stopcontacten en USB-oplaadpunten en – bijzonder handig voor het wegbergen van papieren en documenten – een zich over de breedte van het voertuig uitstrekkende opbergruimte boven de zonneblinden.
Afhankelijk van de uitvoering (L1 of L2) bedraagt het laadvermogen 600 of 800 kg en biedt de laadruimte 3,3 tot 4,3 m3 laadvolume. Plaats dus voor twee europalletten. Wetende bovendien dat deze bestelwagen een geremde sleeplast van 1.500 kg verteert.
Naar voorbeeld van de e-NV200 krijgt ook de Townstar een grote schuifdeur aan de zijkant. De opening van die schuifdeur is uiteraard breder in de L2 versies, waardoor ook aan de zijkant een europallet kan geladen worden. Afhankelijk van de modelvariant, wordt een horizontaal openende achterklep gemonteerd. Of worden asymmetrische, verticaal scharnierende en tot 180 graden opendraaiende achterdeuren voorzien.
Aandrijving en energieopslag
De aandrijflijn is precies dezelfde als deze die we enkele weken geleden beschreven in onze rijtest met de Kangoo E-Tech. Weet, een e-motor van 90 kW/120 pk en 245 Nm koppel. En een energieopslag van 44 kWh, die zoals in de Kangoo E-Tech wordt bedacht met een fijnzinnig afgestemd energiebeheer, geoptimaliseerde interne koeling inbegrepen.
Over de in vergelijking met de e-NV200 opgevoerde laadcapaciteit voor die batterij hadden we het al en verwijzen we naar de in de technische fiche opgesomde laadmogelijkheden, hun daarbij behorende maximumlaadvermogens en de laadsnelheden. Nog dit: ook deze Townstar wordt uitgerust met een warmtepomp die de warmte van de energieopslag afvoert naar het interieur. Wat bij lage buitentemperaturen voor een verbeterde efficiëntie kan zorgen.
Rijimpressie
Het interieur van de Townstar is dus nauw verwant aan dat van de Kangoo E-Tech; het rijgedrag van deze Nissan is niet anders dan dat van de Renault. We zien wel de fonkelende Nissan badge op het stuurwiel, maar de zitpositie – of het aanpassen daarvan – verschilt in niets van wat we in de Kangoo's mochten ontdekken. Ons hoor je op die punten dus zeker niet klagen.
Maar wie met meer lichaamslengte is gezegend, heeft snel de indruk dat zijn stoel niet ver genoeg naar achteren kan en de stand van de rugleuning niet verder naar achteren kan. Want, standaard geleverd met een schot over de complete breedte. Goed anderzijds om het geluidstechnisch efficiëntere, geïsoleerde rijcompartiment beter te scheiden van de niet-geïsoleerde en altijd luidruchtigere laadruimte.
Het zicht rond het voertuig is – naar bestelwagennormen – goed te noemen. Met het tussenschot is het zicht naar achteren via een centrale achteruitkijkspiegel wel niet mogelijk. Nissan heeft die binnenspiegel gewoon weggelaten. Renault echter plaatste ter hoogte van de binnenspiegel een beeldscherm waarop de achter het voertuig geschoten beeldopnames geprojecteerd worden.
Tijdens het rijden met deze Nissan missen wij die centrale binnenspiegel of het beeldscherm van Renault niet meteen. Want, twee joekels van buitenspiegels reflecteren vrij nauwkeurig wat zich achter het voertuig afspeelt. En ook tijdens het manoeuvreren missen we in de Townstar die binnenspiegel niet.
Ons testmodel was overigens uitgerust met sensoren voor en achter en een achteruitrijcamera. En voor het eerst in een lichte bestelwagen levert Nissan in deze Townstar Van ook ProPILOT assistentie. In combinatie dus met Nissans Around View Monitor (AVM).
De geïsoleerde Townstar cabine blijft geluidsarm tot snelheden van 80 tot 90 km/u. Tijdens onze tocht doorheen het drukke Parijs hebben we die snelheid amper kunnen halen.
Wat belangrijker is – maar dat wisten we al van de Kangoo E-Tech – is dat de zoemgeluiden van de e-motor voorbeeldig gedempt blijven. Wat – mede door de goed geïsoleerde ophangings- en rijgeluiden – eerder verrassend genoemd mag worden. Immers, hoe stiller het is in de cabine, hoe duidelijker (ook zoemende) e-motorgeluiden zich laten aanhoren.
Voor een compacte bestelwagen getuigt ook de Townstar Van EV – zeker in druk stedelijk verkeer – van treffende wendbaarheid. Bij een iets hogere snelheid blijft die wendbaarheid – door het lage zwaartepunt en de perfecte gewichtsverdeling – meer dan bevredigend.
We hebben de Townstar Van EV wel enkel in 'onbeladen' toestand kunnen rijden. Het veercomfort ontgoochelde daarbij zeker niet, maar we weten ook dat de ophanging van dit soort voertuigen nadrukkelijker berekend is op het dragen van zware lasten.
Ook wat de rijstabiliteit op hogere snelheid betreft, blijven we het antwoord schuldig. Maar andermaal, ook op dat vlak wist de Kangoo Van E-Tech ons al te overtuigen.
Nissan belooft met de Townstar Van EV een rijbereik dat – eveneens – vergelijkbaar is met dat van de Kangoo Van EV. Ook de opgegeven verbruikscijfers zijn immers vergelijkbaar. Ons gemiddeld genoteerd voertuigverbruik in Parijs toont dan ook dat zowel de Townstar als de Kangoo met deze batterij – en in stedelijk verkeer – een realistisch rijbereik van ongeveer 220 km dient toegeschreven te worden.
ProPILOT & AVM
Geen verschil tussen de Renault en deze Nissan? Minimaal inderdaad, al introduceert Nissan in zijn Townstar Van ProPILOT rijhulpsystematica. Een nieuwigheid in het Nissan gamma van lichte bestelwagens. Dit rijhulpsysteem wordt in deze Townstar bovendien gecombineerd met een Around View Monitor (AVM) waardoor de bestuurder tijdens het manoeuvreren altijd een duidelijk (360°-)overzicht heeft op de nabije omgeving van het voertuig.
Wat ook wil zeggen dat de moeilijkste manoeuvres uitgevoerd kunnen worden zonder daarvoor in de achteruitkijkspiegels te kijken. Wat ProPilot nog meer inhoudt: actieve en passieve veiligheidstechnologie die voorheen niet in dit soort van bestelwagens was terug te vinden.
Daaronder onder meer noodstop met herkenning van voetgangers en fietsers, blindehoekdetectie en -waarschuwing, automatisch parkeren, actieve snelheidscontrole, zijwindstuurassistentie, en rijhulp bij het opvangen van een zwaaiende aanhangwagen. Wat allemaal betekent dat deze Nissan Townstar Van EV als technologisch geavanceerde, elektrische bestelwagen een getalenteerde opvolger wordt van de tien jaar geleden al zeer vooruitziende e-NV200.