Auto rijtesten

Meer dan alleen die nieuwe naam

Rijtest Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD (82 kWh – 185 kW/252 pk)

De XC40 Recharge was Volvo's eerste volledig elektrische model. Het was een middelgrote SUV die meteen het gezelschap kreeg van een coupévariant, de C40 Recharge. Beide zustermodellen werden onlangs omgedoopt tot EX40 en EC40. Die naamswijziging lag in lijn met Volvo’s modellenstrategie, gericht op een positieversterking op de groeiende markt van elektrische SUV's. Voor het topsegment kan Volvo intussen zijn innovatieve EX90 uitspelen. Met de compacte EX30 worden de meer toegankelijke marktsegmenten geviseerd. Als opvolger van de XC40 Recharge moet de nieuw genaamde EX40 het C-SUV-marktgebeuren dienen. Daarin bijgestaan door de EC40 die de vroegere C40 Recharge vervangt en in deze test toont dat hier meer speelt dan alleen die naamswijziging.

Rijtest Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD 01
Door de omschakeling van voor- naar achterwielaandrijving zijn de stuureigenschappen merkbaar verbeterd

De strategische intenties van de EC40 zijn identiek aan die van de C40 Recharge. Het is de noodzakelijke, ‘gecoupeerde’ modelvariant van de EX40, de elektrische versie van Volvo’s XC40 midsize crossover. Noodzakelijk omdat Volvo een dergelijke SUV-coupé niet kan missen wil het gelijke tred houden met de concurrentie, meer bepaald de Duitse premiumconstructeurs uit Ingolstadt, München en Stuttgart.

Opvallend is dat de EC40 als coupémodel uitsluitend als elektrische variant beschikbaar is.

Net als de eerdere C40 Recharge is ook de EC40 gebaseerd op het Compact Modular Architecture (CMA)-platform. Dit platform is gezamenlijk ontwikkeld door Volvo Cars en moederbedrijf Geely en dient als basis voor compacte tot middelgrote modellen. Het platform is ontworpen met het oog op elektrificatie, maar kan ook verbrandings- en hybrideaandrijvingen gemonteerd krijgen. Dit platform vormt niet alleen de basis voor compacte tot middelgrote Volvo-modellen; ook andere voertuigen van de Geely Group, waaronder Lynk & Co en Polestar, maken gebruik van de CMA-platformarchitectuur.

Rijtest Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD 02
Het opgevoerde prestatieniveau heeft niet meteen geleid tot een hoger energieverbruik

Van voor- naar achterwielaandrijving

Het gaat hier om (veel) meer dan die nieuwe naam. Vooreerst kreeg de EC40 ten opzichte van de C40 Recharge een verbeterde elektrische aandrijving. Het vermogen van de e‑motor werd immers opgetrokken van 170 kW/231 pk naar 185 kW/252 pk. Het motorkoppel steeg van 330 naar 420 Newtonmeter. De topsnelheid van de EC40 is 180 km/u. Voor de C40 Recharge was dat 160 km/u.

Komt daarbij dat de verbeterde prestaties niet geleid hebben tot een hoger energieverbruik. Terwijl het gemiddelde stroomverbruik bij de gelijkaardige ‘Recharge’-voorganger nog 19,2 kWh/100 km bedroeg, zou de EC40 Single Motor tevreden zijn met 18,5 kWh/100 km. Ook het DC-snellaadvermogen is aanzienlijk verbeterd: waar dit eerst maximaal 135 kW was, is het nu verhoogd tot 205 kW, met aanzienlijke tijdwinst gedurende het DC-snelladen.

De grootste vernieuwing: de 2WD-versies van de C40 Recharge stuurden het aandrijfvermogen via de voorwielen naar het asfalt. In de 2WD-uitvoeringen van de EC40 zit de e‑motor op de achteras en nemen de achterwielen de voortstuwing voor hun rekening.

Rijtest Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD 03
De EC40 is meer dan een C40 Recharge met een nieuwe naam. Het is een grondig herziene Volvo die overtuigt met een hoogwaardige afwerking en een uitgebalanceerde chassisafstelling waarbij de focus op stabiliteit, rijgemak en comfort ligt

Single Motor RWD, Twin Motor AWD

Het EC40-gamma laat de keuze uit drie elektrische aandrijfopties: de Single Motor Standard Range, de Single Motor Extended Range en de Twin Motor. De eerste krijgt een e‑motor met een vermogen van 175 kW/238 pk en 420 Nm koppel. Die e‑motor wordt gevoed vanuit een 70 kWh-energieopslag.

De e‑motor van de Single Motor Extended Range, waarmee wij deze Volvo mochten proefrijden, genereert 185 kW/252 pk, voorziet in 420 Nm trekkracht en wordt gecombineerd met een batterij van 82 kWh. Zoals eerder toegelicht, wordt in beide Single Motor-versies de e‑motor transversaal op de achteras gemonteerd en betreft het dus achterwielaangedreven (RWD) EC40-modellen.

Vanuit aandrijftechnisch oogpunt kan de vierwielaangedreven (AWD) Twin Motor Performance beschouwd worden als het topmodel binnen de EC40-reeks. Deze versie doet beroep op een drijfwerk dat veel overeenkomst vertoont met wat de Polestar 2 onder de kap heeft. De energieopslagcapaciteit bedraagt 82 kWh, zoals bij de Single Motor Extended Range. De motoren op de voor- en achteras leveren samen 325 kW/442 pk en 670 Nm motorkoppel.

Rijtest Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD 04
Standaard uitgerust met veiligheidstechnologie die Volvo alle eer aandoet, met inbegrip van een geavanceerd noodremsysteem dat voertuigen, voetgangers en dieren detecteert

Een praktisch minpuntje

Zoals men van Volvo mag verwachten, oogt ook deze SUV-coupé verfijnd en respectabel. Het koetswerkontwerp getuigt van zorgvuldig doordachte lijnen die rust uitstralen, terwijl de afwerking en bouwkwaliteit voldoen aan premiumnormen. Wat afwerking en bouwkwaliteit van het interieur betreft, geldt overigens dezelfde lovende vaststelling. Alles is zorgvuldig gemaakt en oogt degelijk. De afwerking en het gebruik van hoogwaardige materialen voldoen aan de standaard die men mag verwachten in deze klasse.

Of het met koetswerkontwerp en interieurarchitectuur dan allemaal rozengeur en maneschijn is? Nee, want het stijlvolle coupé-ontwerp vraagt om compromissen. In vergelijking met de hoekigere EX40 moet worden ingeboet aan hoofdruimte achterin en aan bagageruimte. Wat niet betekent dat de praktische bruikbaarheid in vraag moet worden gesteld. In vijfzitsconfiguratie beschikt men over een koffer van 480 liter. Met neerklapbare achterbank zelfs 1.310 liter. Het coupédak levert dus (in minimale mate) praktische beperkingen op. Een klein nadeel, te wijten aan het karakter van SUV met coupédak. Niet meteen een nadeel voor liefhebbers die bewust kiezen voor een stijlvoller ogende SUV-coupé, waarvoor functionaliteit minder belangrijk is.

Rijtest Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD 05
Een naamswijziging in lijn met Volvo’s modellenstrategie die zich richt op een positieversterking op de markt van elektrische SUV's

Eenvoud in bediening

Na alle digitale bemoeizucht waarmee we de laatste tijd in menig nieuw automodel overstelpt werden, kunnen we achter het stuurwiel van de Volvo EC40 opgelucht onze testactiviteiten verderzetten. In het merendeel der nieuwe EV’s mankeert het aan datgene wat we hier wel ervaren: eenvoud in bediening. Wil je niet langer bestormd worden met digitale complexiteit, ingewikkelde menu’s en gecompliceerde instellingen, moet je effe plaatsnemen op de driver seat van deze Volvo.

Geen overvloed aan knoppen, want zelfs de startknop is weggelaten. Met de sleutel op zak plaatsnemen op de bestuurdersstoel volstaat. Ook al zoekt men tevergeefs naar een afzonderlijk bedieningspaneel voor de klimaatregeling, dan worden die instellingen permanent en duidelijk weergegeven in de onderste rand van het centrale infotainmentscherm.

Niet dat alle fysieke knoppen werden geweerd. Het verstellen van stoelen, stuur en buitenspiegels kan via gemakkelijk toegankelijke fysieke bedieningselementen. Ook het handschoenkastje laat zich op conventionele wijze openen. Wat dat betreft is Volvo niet doof gebleven voor de kritieken die de EX30 na introductie te beurt vielen.

Rijtest Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD 06
In het merendeel der nieuwe EV’s die we vandaag mogen proefrijden, mankeert het aan datgene wat we in deze Volvo wel ervaren: eenvoud in bediening

Evenals bij de overige nieuwe Volvo-modellen wordt het infotainmentsysteem aangestuurd door Android-software van Google Automotive. De menustructuur is vlot toegankelijk, men moet bovendien geen softwaredeskundige zijn of hopeloos scrollen om er snel zijn weg in te vinden. Het 12,3-inch centrale display blijft overzichtelijk en overdondert niet met een te veel aan informatie en instelmogelijkheden. Nog dit: op het bestuurdersdisplay, tussen de snelheidsmeter en de belangrijkste boordinformatie, kan men – indien gewenst – de navigatiekaart weergeven.

Cloudgebaseerd advies

De EC40 wordt standaard uitgerust met een uitgebreide veiligheidsuitrusting die Volvo alle eer aandoet. Inbegrepen: een geavanceerd noodremsysteem dat voertuigen, voetgangers en dieren detecteert. Eveneens inbegrepen: cloudgebaseerde waarschuwing voor gladde wegen of gestrande voertuigen. Verder is verkeersbordherkenning op basis van camerabeelden en navigatiedata voorzien. Met Pilot Assist wordt semiautonoom rijden mogelijk tot 130 km/u, aangevuld met rijstrookwisselassistentie en waarschuwing voor kruisend verkeer bij achteruitrijden. Wanneer een bestuurder niet of te laat reageert op een waarschuwing wordt de Emergency Stop Assist geactiveerd.

Rijtest Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD 07
Zowel op landelijke wegen als op de snelweg gedraagt deze Volvo zich stabiel en getuigt hij van een voorbeeldige koersvastheid

Meer pit dan de cijfers suggereren

We rijden dus de versie met de grotere 82 kWh-batterij en de 185 kW/252 pk e‑motor die de achterwielen powert. De prestaties van het daarin acterende éénmotorige drijfwerk weten meteen te behagen. Rekening houdende met het hogere wagengewicht (meergewicht van de energieopslag) krijg je zelfs de indruk dat deze SUV-coupé meer pit demonstreert dan de prestatiegegevens suggereren. De acceleratiecijfers en de begrensde topsnelheid van 180 km/u tonen aan dat Volvo de kracht van de 252 pk sterke motor en het koppel van 420 Nm op doeltreffende wijze benut.

De e‑motor reageert altijd direct en levert vanaf de eerste meter consistente prestaties. De modulatie van het stroompedaal is onberispelijk. Vermogen en trekkracht worden voortdurend en tot op hogere snelheid gelijkmatig aan de achterwielen toevertrouwd. Zowel de prestaties als het energieverbruik kunnen overtuigen. Positief is dat er geen trillingen of storende aandrijfgeluiden in het interieur waarneembaar zijn.

Rijtest Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD 08
Net als de eerdere C40 Recharge is de EC40 gebaseerd op het Compact Modular Architecture (CMA)-platform dat Volvo Cars samen met moederbedrijf Geely ontwikkelde

Achterwieltractie: de voordelen

Ondanks een conventioneel of niet-adaptief onderstel biedt de suspensie een betrouwbaar absorptievermogen. Kleine oneffenheden worden correct gladgestreken, grotere oneffenheden effectief gefilterd. De grote wielen – die daarin niet noodzakelijk voordeel opleveren – spelen de EC40 op ruwer wegdek dus minder in het nadeel. Verkeersdrempels worden met behulp van een langere veerweg ordentelijk geabsorbeerd. Zowel op landelijke wegen als op de snelweg gedraagt deze SUV-coupé zich stabiel en getuigt daarbij van voorbeeldige koersvastheid.

Het geluidsniveau in het interieur blijft ook bij snelheden rond 130 km/u effectief binnen de perken gehouden. Profiteert de EC40 hier van het feit dat de motor naar de achteras verhuisde en zo van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving veranderde? Windgeruis is niet expliciet waarneembaar en de rolgeluiden kan je bezwaarlijk storend noemen.

Rijtest Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD 09
Meer pit dan de cijfers suggereren

De stuurcommando's worden nauwkeurig gevolgd en deze SUV-coupé blijft altijd veilig op koers. De rolbewegingen van het koetswerk blijven beperkt, maar bij hogere snelheden ontstaat licht onderstuur. De rechtuitstabiliteit is echter voorbeeldig en de overgang naar achterwielaandrijving heeft de EC40 een duidelijk betere tractie bijgebracht. Waar de C40 Recharge als elektrische voorwielaandrijver grip dreigde te verliezen bij plotse versnelling, zet zijn achterwielaangedreven en met hogere prestaties gezegende opvolger het vermogen met meer gripvastheid op de weg.

Ook het stuurgevoel is door de omschakeling merkbaar verbeterd. De besturing is niet langer onderhevig aan tractie-invloeden die bij een hoogvermogen-EV onvermijdelijk tot motriciteitsproblemen en stuurtreinreacties leiden.

De remmen reageren zoals het een Volvo hoort. De remkracht is perfect te doseren. De overgang tussen remmen en recuperatievertraging verloopt onmerkbaar en de functie one-pedal-rijden – waarbij het voertuig energierecupererend vertraagt tot stilstand – verdraagt geen kritiek.

Rijtest Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD 10
De grootste vernieuwing? De 2WD-versie van de C40 Recharge stuurde het aandrijfvermogen via de voorwielen naar het asfalt. In de 2WD EC40 zit de e-motor op de achteras en nemen de achterwielen de voortstuwing voor hun rekening

Conclusie

De EC40 is dus meer dan een nieuwe naam voor de C40 Recharge. Het is een technologisch herziene Volvo die overtuigt met hoogwaardige afwerking en een zorgvuldig uitgebalanceerde chassisafstelling met focus op stabiliteit, rijgemak en comfort. Met elektroprestaties die er op vooruit zijn gegaan. Met meer batterijcapaciteit, extra rijbereik en hoger DC-snellaadvermogen.

Met een door Google aangedreven infotainment dat ons mee heeft geholpen om de nadelige frivoliteiten van overmatig gedigitaliseerde cockpits heel even te vergeten. Denk bij dit alles ook aan de uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting en men begrijpt waarom we de Volvo EC40 een attractieve keuze noemen binnen het segment van de compacte, elektrische premium-SUV’s. Attractief dan voor de clientèle die bereid is om voor een premiumauto als deze een (veel) hogere prijs te betalen.

Technische fiche Volvo EC40 Single Motor, Extended Range, RWD

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens20 november 2025