Met volhardende, specifieke kwaliteiten
Rijtest Subaru Forester 2.0i e-Boxer
De Subaru Forester is enkel nog beschikbaar met de e-Boxer-motorisatie. Met een in de transmissie geïntegreerde, synchrone e-motor wordt de Forester daarmee een mild-hybrideauto. Brandstofzuiniger dus. Wegens minimale elektrische ondersteuning van de 2.0i Boxer. Zuiniger, in principe. Want zo evident is brandstofbesparing niet in een stevige cross-over met boxermotor, die standaard over een 'Symmetrical All-Wheel Drive'-vierwielaandrijving en continue variabele Lineartronic-transmissie beschikt.

Ook de Forester kreeg de 2.0i e-Boxer-hybrideopstelling gemonteerd, zoals we die eerder reden in de XV en de Impreza. Een aandrijflijn waarin een extra elektrisch duwtje tot een zuiniger fossiel brandstofverbruik moet leiden. Voor de Forester betekent implementatie van 48 volt mild hybrid (MHEV) ook dat er aan maximale sleeplast moet ingeboet worden. Verteerde de oude Forester nog 2.000 kg aan maximale sleeplast, dan ziet de met e-Boxer-aandrijving uitgeruste opvolger die sleeplast gereduceerd tot 1.870 kg. Maar, in vergelijking met de concurrenten blijft dat een bovengemiddelde sleeplast.
Andere kwaliteiten
Of de Forester e-Boxer met die deeltijdse elektro-inbreng sneller accelereert? De vermogen- en koppelcijfers – de gecombineerde cijfers van de viercilinder Boxer en de e-motor – zijn niet van dien aard om flitsende prestaties voorop te stellen. Dat soort prestaties dus waarmee de Subaru-concurrentie, gewapend met forse hybride- en nog straffere PHEV-recepten, acceleratie- en snelheidsrecords najaagt. Voor de Forester is het nooit de bedoeling geweest van de mild-hybride-input om hogere prestaties neer te poten. Ook voor deze Subaru blijft eenvoudige, ordentelijke, degelijke en betrouwbare techniek het hoofddoel. Een rustige en comfortabele rijstijl, bevredigende laadruimte, bovengemiddelde trekvermogens, vierwielaandrijving en praktische inzetbaarheid op onverharde wegen. Niet bevreesd voor ruw, modderig of diep zanderig terrein. De Forester moet dus overtuigen met afwijkende hoedanigheden. Zoals andere Subaru's dat deden en zoals wij dat steeds opnieuw ervaren. Zo ook nu met deze Forester. Hoe langer men ermee rijdt, hoe nadrukkelijker men die afwijkende kwaliteiten leert appreciëren.
vierde generatie 'EyeSight'-rijhulp
De recentste facelift (2022) leverde deze Subaru een nieuwe voorpartij op. Met andere koplampunits, een groter en hoekiger radiatorrooster en nieuw getekende voorbumpers. Ook al bleef het overige zoals we dat van de vorige modellen gewoon waren, dan nog toont de Forester 2.0i e-Boxer een stuk moderner.
Ook onderhuids werd er behoorlijk gemoderniseerd. Met de introductie van de vierde generatie van het EyeSight-rijhulpsysteem. Die veiligheidselektronica werd met drie extra functies aangevuld; te beginnen met Adaptive Cruise Control, inbegrepen de rijvakcentrering die het voertuig centraal op het rijvak houdt. Verder is er Automatic Emergency Steering waarmee het voertuig autonoom obstakels kan ontwijken. Tot slot is er Lane Departure Prevention met een rijstrookassistent die naast geverfde wegmarkeringen ook de niet-gemarkeerde randen van het rijvak kan detecteren. Ook is de hoek, die door de EyeSight-camera "bewaakt" wordt, dubbel zo groot geworden en zal het Pre-Collision Braking System nog meer ondersteuning geven van zodra botsingen vermeden moeten worden.
Ook het in de Forester e-Boxer gemonteerde Driver Monitoring System werd geoptimaliseerd. Subaru doet daarbij onder meer een beroep op "gezichtsherkenning" en zal de bestuurder waarschuwen zodra de eerste signalen van vermoeidheid of afleiding gedetecteerd worden. Nieuw in deze Subaru wordt ook de implementatie van een gebarenfunctie. Of, hoe voortaan ook in de jongste edities van de Forester met handgebaar een aantal frequent gebruikte functies kunnen worden ingesteld.
Solide boxer & Symmetrical All-Wheel Drive
De Forester e-Boxer blijft geassembleerd op het Subaru Global Platform (SGP). De deels geëlektrificeerde (MHEV)-aandrijflijn wordt gevormd door de atmosferisch beademde en oerdegelijke 2.0 liter-boxermotor gekoppeld aan een continu variabele transmissie (Lineartronic), waarin de e-motor (10 kW/16 pk – 66 Nm) geïntegreerd wordt. Benzinemotor en e-motor zijn samen goed voor 150 pk/110 kW en een maximale werklust van 194 Nm. Cijfers die aantonen dat deze Forester niet meteen lonkt naar een publiek dat straffe sprints en hoge topsnelheden ambieert. Voor deze Subaru gelden andere specifieke kwaliteiten.
Vandaar ook dat hij standaard is bedacht met 'Symmetrical All-Wheel Drive'. De "ervaringrijke" permanente vierwielaandrijving van Subaru, die het aandrijfvermogen subtiel en efficiënt verdeelt tussen de vier wielen. Uiteraard houdt die bekwame verdeling voortdurend rekening met de aard van het wegdek en de wielgrip. Grip afhankelijk dus van aard en toestand van het wegoppervlak of – in het geval van deze Forester – van het terrein. Vandaar dat men in deze Forester met de X-Mode-draaiknop op de middenconsole de overeenkomstige terrein- of wegomstandigheden kan selecteren.
Nieuw in de Forester e-Boxer is ook de e-Active Shift Control in de Lineartronic CVT-transmissie, die automatisch geprogrammeerd wordt van zodra de S-rijmodus wordt geselecteerd. Dit met het oog op een iets sportievere rijstijl en extra wendbaarheid op verharde wegen.
Veilig en … enerverend
Wij hebben Subaru meermaals geloofd omwille van de overzichtelijkheid en het gebruiksgemak dat we ervaren in de cockpit. In deze Forester is dat niet anders. Overzichtelijk, goed overwogen, gedigitaliseerd als het een hulp is maar beschut van alle overbodige digitale complexiteit. De bediening van de belangrijkste functies vindt men op de meest voor de hand liggende plaatsen. Alleen duurde het even vooraleer we de Forward Collision Assist konden deactiveren met een toets op een plaats waar we dat niet meteen verwachtten. In het ... plafondpaneel.
Geen overbodige digitale complexiteit? Het blijft maar hoe men dat bekijkt. De techneut onder ons zal in de e-Boxer alvast geen bezwaar hebben tegen de S(port)/I(ntelligent)-knop op het stuur. Afhankelijk van de keuze verschijnt een grafiek op het dashboard die de koppelcurve van de motor weergeeft. Een niet-techneut blijft geneigd om die digitaal weergegeven koppelgegevens als overbodige digitale complexiteit te bestempelen. Bovendien moet men in de Forester de voortdurend attenderende beveiligingssystematica voor lief nemen.
Bij de minste onoplettendheid wordt men aangespoord tot extra behoedzaamheid. Men wordt overspoeld met piepende signalen en vermanende boodschappen. Met een Driver Monitoring System dat onophoudelijk je gelaatsuitdrukking scant en continu de pose in je ogen observeert, kan niets anders verwacht worden. Onvermijdelijk ook met sensoren en stereocamera's die toezien en waarschuwen nog vooraleer de toegestane limieten worden overschreden. Veilig? Wel zeker. Irritant ook, waarbij zelfs de aandacht van de bestuurder wordt afgeleid.
De kritiek op dergelijke overbeveiliging wordt meestal omzeild met een "dooddoener". Want men kan al die elektronische "bewakingssystemen" toch uitschakelen? Inderdaad, maar na iedere herstart worden – zogezegd uit veiligheidsoverwegingen – de attenderende elektronica automatisch gereactiveerd. Telkens opnieuw uitschakelen dus. Waarbij de aandacht van de bestuurder (telkens) even van het verkeer wordt afgeleid.
Rijden
Ook de Forester e-Boxer blijft – naar voorbeeld van zijn voorgangers – vooral op het vlak van praktische inzetbaarheid zijn grootste troeven uitspelen. Zie zijn grote en vlot toegankelijke kofferruimte, het aanzienlijke sleepvermogen en de vierwielaandrijving waarmee ook in het bos of op de heide, modder of mul zand geen onoverkomelijke materie vormen. Toegegeven, de elektrische support vertaalt zich tijdens het accelereren niet in een forse duw in de rug. De e-motor moet de verbrandingsmotor in de laagste regimes en bij acceleraties bijstaan. Ook de impact van die e-motor op het fossielebrandstofverbruik blijft minimaal. Ietjes zuiniger dan zijn dorstige voorganger (zie technische fiche onderaan).
Omwille van de kleine batterijcapaciteit kan er maar heel kort zuiver elektrisch worden gereden. Bovendien helpen vierwielaandrijving en CVT-transmissie niet meteen om de dorst van de 2.0i Boxer compleet te lessen. Rekening houdende met het eerder matige vermogen en koppel van de MHEV-aandrijflijn, presteert de Forester beter dan verwacht. Comfortabel vooral en met zacht roffelend boxergeluid. Pas wanneer men plots het gaspedaal tegen de vloermat drukt, smeekt de CVT om hogere toerentallen en zal men deze vierpitter met horizontale cilinderconfiguratie apparent van zijn oren horen maken.
Permanente vierwielaandrijving heeft in deze niet enkel een invloed op het brandstofverbruik. Het verklaart ook waarom de sturing forser aanvoelt. Dat diezelfde vierwielaandrijving het weggedrag en tractie bevorderen valt evenmin niet te loochenen. De vering? Onbeladen kan die in eerste opzicht te zacht overkomen. Comfortabel is ze ongetwijfeld. En verrassend: zelfs met de koffer goed volgestouwd en vijf inzittenden, blijft die vering zacht en comfortabel aanvoelen. En dit zonder te fel overhangend koetswerk en zonder enig negatief effect op weggedrag en stuurkwaliteiten.
Besluit
Integratie van een e-motor in de CVT-transmissie maakt van de Forester e-Boxer geen kampioen in brandstofzuinigheid. Die zo geïnstalleerde minimale e-support verricht hier geen mirakels. Verwonderlijk is dat niet. De op het vlak van brandstofeconomie nooit gunstig scorende boxertechnologie moet hier zijn vermogen aanleveren via een – ook al geen brandstofzuinigheid stimulerende – CVT en een permanente vierwielaandrijving. Dit alles voor een zwaarder wegende auto waaraan een snelle sprint niet is besteed. De hoedanigheid van de Forester e-Boxer situeert zich dus op andere vlakken. Het zijn typische eigenschappen die men gaandeweg leert appreciëren. Het ruime interieur, de royale laadruimte, het aanzienlijke trekvermogen, de comfortabele rijomstandigheden, de gewaardeerde vierwielaandrijving en de inzetbaarheid in het terrein. De soms irriterende veiligheidselektronica? Wie dat niet lust: uitschakelen die handel, telkens opnieuw ...