Met genoeglijke herinnering aan de limousinebroer
Rijtest Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic
Eerder al omschreven we de EQS 580 als een luxelimousine die het begrip “batterij-auto” nieuwe dimensies gaf op het gebied van wendbaarheid en elektrisch rijbereik. Dat laatste ondanks zijn weelderige uitrusting, het opzienbarende rijcomfort en een bijster daadkrachtig elektromagnetisch vermogen. Naar voorbeeld van die EQS 580-limousine rijdt de EQS 580-SUV met eenzelfde aandrijflijn. Ook wordt hij gefundeerd met Mercedes’ Modular Electric Architecture-platform. Aan het stuur van die beresterke, superluxueuze e-SUV worden we aangenaam herinnerd aan diens vooruitstrevende limousinebroer. Vergelijkbare en sublieme EQS-eigenschappen worden in deze EQS SUV 580 4Matic aangevuld met (nog) meer interieurruimte, een derde zitrij, plaats voor zeven en - zoals het een echte SUV beaamt - extra bedrevenheid in offroadactiviteit.

Het aerodynamisch ‘gedroomlijnde’ design van de EQS-limousine scoorde opmerkelijk gunstig met een Cd van 0,20. Het streven naar meer interieurruimte achteraan maakte echter dat de gerekte coupévormige EQS-daklijn niet kon aangehouden worden. Bovendien - en dat is eigen aan de vormtaal van hoger op hun poten staande SUV’s - wordt deze EQS SUV aerodynamisch ook nog eens benadeeld door een groter frontaal oppervlak.
Meer ruimte, minder gunstige stroomlijning
Met factoren die vloeken tegen de aerodynamicawijsheid wordt de EQS uiteindelijk met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 bestraft. Nu ja, bestraft? Er zijn weinig SUV’s van deze omvang die tot zeven zitplaatsen bieden en - zoals deze EQS SUV - een dergelijk gunstige luchtweerstand laten optekenen. Maar, in vergelijking met datgene wat de druppelvormige designtaal van de aerodynamisch voortreffelijk scorende EQS-limousine laat optekenen, moet deze SUV-afgeleide wel inboeten.
Het klopt dus dat de sublieme eigenschappen van de EQS 580 in deze SUV-uitvoering met extra interieurruimte, een derde zitrij en plaats voor zeven worden aangevuld. Het klopt evenzeer dat die aanvulling aerodynamische consequenties kent. Weet: meer luchtweerstand, minder energie-efficiënt en minder rijbereik dan zijn ‘gedroomlijnde’ limousinebroer.
Vormgeving volgens functionaliteit en luchtweerstand
De EQS SUV is en blijft een forse SUV die designtechnisch moeilijk tot esthetische schoonheid te kneden is. Helemaal niet als men weet dat men bij het tekenen van grote en elektrisch aangedreven SUV’s - nadrukkelijker nog dan bij klassiek aangedreven SUV’s - gebonden is aan aerodynamisch niet te omzeilen dictaten.
Met “schoonheid” zal de EQS SUV de gemiddelde autoliefhebber niet meteen in trance brengen. Van een fors gespierd koetswerk is ook geen sprake. Het is een beschaafd ogende SUV. Met ronde en bolle vormen die van weinig stoerheid getuigen. Gekenmerkt door een ongeopende Black Panel-grille en een doorlopende lichtband tussen de koplampen.
Een vaste motorkap ook. Zoals op de limousines laat die kap zich ook hier niet openen. Ook dat wijst erop dat diepgaand is nagedacht over aerodynamica. Dat leidde tot een uiterlijk dat naast luchtweerstand vooral oog had voor functionaliteit. Minder voor esthetische bevalligheid. Vormgeving dus die voortvloeit uit functie (extra interieurruimte) en het inperken van luchtweerstand.
Aandrijving à la EQS
De e-aandrijflijnen van de Mercedes EQS SUV-modellen zijn van hetzelfde kaliber als deze van de gelijknamige limousines. Naast de EQS SUV 580 4Matic uit deze test is er dus ook een achterwielaangedreven EQS SUV 450+ waarvan de e-motor op de achteras 360 pk en 568 Nm genereert.
Wij reden de EQS SUV 580 4Matic dus in zijn krachtigste en meest prestatiegerichte versie (zie technische fiche). Aangedreven door een e-motor op zowel de voor- als achteras. Samen goed voor vierwielaandrijving, 400 kW/544 pk aan maximumvermogen en 855 Nm aan gigantische werklust. Goed eveneens voor een bewust beperkte topsnelheid van 210 km/u en een - voor een e-SUV van dit gehalte - verbluffende acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden.
Tractiebatterij
De lithiumion-energieopslag is van een 400V-architectuur (396 V nominaal) en heeft een brutocapaciteit van 120 kWh (waarvan 108,4 kWh netto). Deze tractiebatterij laat zich snel laden dankzij een standaard gemonteerde, interne DC-lader van 200 kW. Een kwartier “stekkeren” aan 200kW-snellaadstations volstaat om opnieuw 200 km verder te kunnen.
Wisselstroomlading? Standaard wordt een 11kW-AC-lader gemonteerd. De technische fiche toont dat het (volledig) wisselstroomchargeren van een batterij van dit kaliber (meer dan 100 kW) tijd vraagt. Ook Mercedes heeft dat begrepen. Optioneel wordt daarom een interne AC-lader van 22 kW gemonteerd. Waarom in een wagen van deze prijsklasse en uitgerust met een tractiebatterij van 120 kWh dan nog een interne AC-lader van 11 kW wordt geplaatst?
Het zicht rondom
Over het zicht rondom viel in een EQS-limousine al niet te klagen. Achter het stuur van een EQS SUV is dat niet anders. Zelfs nog beter. Wegens de hogere zitpositie. Wie hoog gezeten toch nog gebrek aan zicht rondom mocht ervaren, kan voortdurend beroep doen op de hoogst efficiënte bijstand van het hyperbeeldscherm. Met inzet van een leger camera’s en sensoren verschijnt op dat scherm ook een haarscherp beeld van de nabije voertuigomgeving.
MBUX HYPERBEELDSCHERM & “AUGMENTED REALITY”
Ook de EQS SUV 4Matic is standaard uitgerust met het MBUX-hyperscreen dat we in de limousinebroers leerden kennen. Lees: een gewelfd display over de volledige breedte van de boordplank, het Mercedes-Benz User Experience MBUX-hyperbeeldscherm. Gevormd door drie naast elkaar liggende beeldschermen die achter één transparant paneel één scherm lijken. Digitalisatie ten top. Want het merendeel der functies is met gesproken commando’s te bedienen … tenminste zolang deze EQS SUV in verbinding staat met het internet. En ook hier getuigt het navigatiesysteem van "augmented reality" waarbij de head-updisplay instructies projecteert die de bestuurder nauwkeurig adviseren welke rijstrook of rijrichting dient gevolgd te worden.
Krachtige, prestatiegerichte “cruiser”
Dat de EQS SUV 580 4Matic de krachtigste versie is, ervaar je van zodra de rechtervoet het stroompedaal streelt. De vermogensafgifte is immers resoluut en ogenblikkelijk. Acceleraties, hernemingen en (begrensde) topsnelheden laten geen ruimte voor twijfel. De cijfers doen op zich al sportwagenallures vermoeden. Maar diezelfde cijfers zijn nog indrukwekkender van zodra het fikse wagengewicht (2.800 kg) en de enorme afmetingen in rekening worden gebracht.
Al doen die prestatiecijfers dat niet meteen vermoeden, toch spreken we in het geval van deze e-SUV liever niet van een sportwagen. Het is wel een royaal bemeten e-SUV die nadrukkelijk rijcomfort en luxe nastreeft. Een auto die nooit uitnodigt om het stroompedaal gezwind tegen de vloermat te stampen. Wel om rustig rijdend door het verkeer te “cruisen”.
Altijd wetende dat er een enorme dosis aan bereidwillige “werkijver” voorradig blijft. Altijd comfortabel, dynamisch als het echt moet. Want de geciteerde acceleratiecijfers zijn wat ze zijn. Maar met nadruk op rijcomfort, ook al omdat in deze prestigieuze SUV niets verbeterd kan worden aan het akoestische comfort. Wegens doorgedreven geluidsisolatie en fluisterzachte elektrische zoemkracht die resulteren in rijden in oorverdovende stilte ...
Energieconsumptie
Wij noteerden een verbruik van 24,8 kWh/100 km. Even herinneren: met de EQS 580 4Matic limousine - en onder vergelijkbare (natte) weersomstandigheden, bij even koude temperaturen op identieke testroutes - bedroeg dat verbruik toen 21,8 kWh/100 km. Meer leefruimte, een derde zitrij, tot zeven zitplaatsen en iets meer wagengewicht kunnen niet anders dan een hoger stroomverbruik en korter rijbereik opleveren.
Het - in vergelijking met de EQS-limousines - (veel) minder aflopende dak en het voor de SUV-variant groter frontoppervlak leiden tot een logisch meerverbruik. Dat energieverbruik voor een model als deze Mercedes EQS SUV 580 veel te hoog noemen, is daarentegen onredelijk. Maar laat het nu net die onvoorwaardelijke EV-believers zijn die vandaag alles wat rijdt - veel zwaarder wegende vrachtwagens incluis - aan de stekker willen, die het energieverbruik van deze e-SUV veel te hoog achten …
Geoptimaliseerde energierecuperatie
Wij noemen dat verbruik dus volkomen logisch. Goed beseffend bovendien dat die 24,8 kWh/km nog lager kan. De in de technische fiche genoteerde stroomconsumptie - bij hoge en lage belasting - doen dat voorspellen.
Ook in de EQS SUV kan met hendels achter het stuurwiel gekozen worden hoeveel energie er tijdens het vertragen of bij het loslaten van het stroompedaal terug te winnen is. Er wordt zelfs voorzien in een automatische recupstand. Hierbij wordt de hulp ingeroepen van een radar om andere verkeersdeelnemers te detecteren. Waarbij de elektronica dan de meest effectieve recupstand selecteert.
Weggedrag
Deze SUV erft alvast het sublieme rijcomfort van zijn met identieke Modular Electric Architecture-platform bedachte limousinebroer. Mede dankzij zijn adaptieve ophanging met luchtvering weet deze Mercedes zich daarmee qua rijcomfort nadrukkelijk te onderscheiden van het merendeel van de concurrentie.
Opvallend daarbij is dat de grote wielen - die ons in andere weliswaar niet altijd luchtgeveerde EV’s nauwelijks kunnen bekoren - de veer- en dempingskarakteristieken niet of toch veel minder in het nadeel spelen. Alle oneffenheden groot en klein worden efficiënt gefilterd.

De luchtvering draagt dus bij tot apparent comfortabel SUV-rijden terwijl de vierwielsturing (zoals in de EQS 580) een onvergelijkbare wendbaarheid in de hand werkt. Bijzonder wendbaar tijdens het parkeren en een verbluffende rechtuitstabiliteit bij hogere snelheid. Het blijft verbazen hoe vlot je deze meer dan 5 meter lange e-SUV om de hoek kan zetten.
LUCHTVERING, 4MATIC & 4-WIELSTURING
Standaard wordt de EQS SV 580 4Matic voorzien van achterasbesturing met 10° stuuruitslag. Resultaat: een indrukwekkende manoeuvreerbaarheid en het opvallende gemak waarmee deze zware en lange e-SUV ondanks zijn wielbasis van meer dan 3 meter te besturen is en bijzonder kort door een bocht kan. Dat biedt niet enkel voordeel tijdens het parkeren. Bij lage snelheid stuurt de achteras in tegenovergestelde richting van de sturende vooras, wat de EQS SUV 580 ook in het terrein voordeel oplevert in de “kleine” ruimtes. Bij hoge rijsnelheid en teneinde de rechtuitstabiliteit te bevorderen, stuurt diezelfde achteras in minieme mate mee in dezelfde richting van de sturende vooras.
Naast de 4Matic-vierwielaandrijving - gerealiseerd met een e-motor op zowel de voor- als achteras - en de standaard geleverde, tot 10 graden meesturende achteras, wordt adaptieve luchtvering toegepast. In het dagelijks verkeer leidt dit alles tot een rijcomfort op zeer hoog niveau. Ook naast de verharde weg. Want luchtvering betekent ook dat de grondspeling variabel is waardoor de 4Matic vierwielgestuurde EQS SUV 580 met niet te onderschatten terreinvaardigheid wordt gezegend.
Dankzij de luchtvering kan de bodemvrijheid met een druk op de knop worden vergroot. Samen met de daadkrachtige e-motoren en een door intelligente elektronica gesuperviseerde 4Matic-vierwielaandrijving wordt de EQS SUV met de nodige terreinvaardigheid gezegend.
Waarbij de vierwielsturing ook in het terrein voor een makkelijk surplus kan zorgen. Terreinfanaten hoef je niet te zeggen wat wendbaarheid betekent van zodra tussen bomen, rotsen of zandbergen in de kleine ruimtes gemanoeuvreerd moet worden.
Conclusies
Laat ons duidelijk zijn: ook de EQS 580 - hier in SUV-outfit - is en blijft een rasechte technologiedrager. Een royale en tot zeven plaatsen biedende interieurruimte, de weelderige uitrusting, het oorverdovend stille interieurcomfort, de onvergelijkbare hanteerbaarheid ...
De designtaal baseert zich op aerodynamisch niet te omzeilen dictaten. Vormgeving naar functionaliteit en luchtweerstand: zeker een royaal bemeten SUV met elektro-aandrijving ontsnapt daar niet aan. Met “schoonheid” zal die EQS SUV de gemiddelde autoliefhebber dus niet meteen in vervoering brengen.
De - in vergelijking met de EQS-limousine - hogere energieconsumptie en het kortere maar nog altijd flinke rijbereik zal de liefhebber van grote SUV’s niet ontmoedigen. Trouwens, vormt rijbereik nog een hinderpaal met een EV die aan de snellader tot 200 kW laadvermogen kan verdragen? Voldoende trouwens om na een kwartier snelladen een dikke 200 km verder te snellen.
En wat is er ten slotte van die terreinvaardigheid? Deze EQS SUV 580 was (jammer genoeg) niet onze auto en we zijn nooit bang geweest om een terreinwagen door de woeste natuur te sturen. Maar … om een hoogst comfortabele Mercedes van deze prijsklasse, gezegend met overweldigende luxe en boordevol innovatieve technologie, kordaat door de modder te jagen?
Dat doet pijn aan het autominnend hart. Dus liever niet. Of hoe van de zeldzamen die zich een EQS SUV 580 kunnen veroorloven, er maar weinigen aan offroad experimenteren zullen beginnen.