Met geëvolueerde PHEV- en mHEV-aandrijflijnen
Nieuwe Volkswagen Tiguan
Volkswagen heeft de nieuwe Tiguan voorgesteld. De commerciële lancering van de derde generatie is gepland begin 2024, zowat gelijktijdig met de marktintroductie van de nieuwe Passat. Zo mogen we over enkele maanden het debuut beleven van twee nieuwe generaties, van drie van de vandaag bestverkopende Volkswagen-modellen.
Met de komst van de nieuwe Tiguan heeft men bij Volkswagen een van de modernste en meest uitgebreide SUV-gramma’s in het aanbod. Samen met de nieuwe Tiguan zijn er de onlangs geüpdatete T-Cross, ID.4, ID.5 en Touareg, de recent gelanceerde Taigo en de vorig jaar nog doorontwikkelde T-Roc en T-Roc Cabrio.
De nieuwe Tiguan zal vooral op technologisch vlak aan moderniteit winnen. Vernieuwde PHEV-aandrijving zorgt voor aanzienlijke uitbreiding van het elektrisch rijbereik en doet het DC-snelladen tot de mogelijkheden behoren. En die gelijkstroomsnellading is tot vandaag een voor stekkerhybrides eerder exclusieve toepassing.
Verder wordt in de nieuwe Tiguan geoptimaliseerd 48 volt mild hybride (mHEV) drijfwerk aangeboden. In de daarmee aangedreven modellen kan daar ook in “freewheelmodus” gereden worden. Lees: gedurende korte periodes de voet van het gaspedaal halen en verder rijden met een beetje elektrische windkracht in de zeilen. Dit zonder brandstofverbruik en lokale emissie.
Naast een compleet nieuwe interieurarchitectuur wordt in het nieuwe Tiguan-hoofdstuk gewag gemaakt van DCC Pro-ondersteldemping, pneumatische massagefunctie voor de voorstoelen en de – voor het eerst op de Tiguan toegepaste – IQ.Light-hd-matrixkoplampen.
Dankzij het MQB evo-platform
De nieuwe Tiguan is gebaseerd op de jongste evolutiefase van het modulaire MQB-platform: het MQB evo. Zo profiteert deze nieuwe VW voluit van de nieuwste technologische toepassingen die inherent zijn aan dit modulaire platform. Zoals het implementeren van de nieuwste hybrideaandrijvingen, het adaptieve onderstel DCC Pro, de nieuwste generatie van Park Assist en het digitaal cockpitlandschap op basis van het recentste MIB4 (modulair infotainment).
In tegenstelling tot het vertrouwde DCC met 1-klepsdempers, worden in het nieuwe DCC Pro dempers met twee kleppen gemonteerd en voorziet het regelalgoritme in een aparte sturing van de in- en uit(demping)veren. De met twee kleppen gestuurde dempers werden tot op heden meestal toegepast in samenspel met multilink-wielgeleiding (uit de duurdere wagenklasse) en moet nu ook op de nieuwe Tiguan bijdragen tot verbeterde rijdynamiek en -comfort.
Hybride drijfwerken, turbobenzine (TSI) en turbodiesel (TDI)
VW voorziet in de nieuwe Tiguan acht verschillende motorversies: twee mild hybride benzinemotoren (eTSI), twee PHEV-aandrijvingen (eHybrid), twee turbodiesels (TDI) en twee rechtstreeks geïnjecteerde turbobenzinemotoren (TSI). Al deze drijfwerken worden standaard gecombineerd met een dubbelgekoppelde DSG-versnellingsbak.
De eTSI (1.5 TSI evo) ontwikkelt een vermogen van 96 kW (130 pk) of 110 kW (150 pk). De mHEV-versies leveren systeemvermogens van 150 kW (204 pk) of 200 kW (272 pk). De 2.0 TSI-motoren ontwikkelen 150 kW (204 pk) of 195 kW (265 pk). De TDI (EA288 evo-motorreeks) 110 kW (150 pk) of 142 kW (193 pk). De strafste TSI met 195 kW (265 pk) en de 142 kW/193 pk krachtige TDI worden altijd aangeboden met 4Motion-vierwielaandrijving. De maximale sleepbelasting van de Tiguan-versies met vierwielaandrijving bedraagt 2.300 kg.
Dankzij een nieuwe batterij van 19,7 kWh (netto) is het zuiver elektrische rijbereik van de PHEV Tiguan (eHybrid) opgelopen tot ongeveer 100 km. Daarbij moet het efficiënte samenspel van e-motor en een geëvolueerde 1.5 TSI evo-turbobenzinemotor leiden tot een totaal rijbereik van 1.000 km. Vermelden we ook dat de TSI-motoren, in combinatie met de mHEV-48V-ondersteuning, automatische cilinderuitschakeling (ACT) geïntegreerd krijgen en dat dat alle PHEV- en mHEV-Tiguans op de voorwielen worden aangedreven.