Auto rijtestenPremium

Alles is anders, maar de Duster-essentie is gebleven

Rijtest Dacia Duster TCe 130 & Hybrid 140

De nieuwe Dacia Duster verhuist van het oude B-platform van Renault-Nissan naar eigentijdse CMF-B-architectuur. Naar voorbeeld van de Jogger en Sandero zet die verhuis ook voor de Duster van de derde generatie de deur open voor een opgewaardeerde rijdynamiek en de komst van deels geëlektrificeerde aandrijflijnen. Na de Jogger mag dus ook de nieuwe Duster gebruikmaken van de alsmaar vaker opduikende 140 Hybrid-aandrijflijn van Renault.

Rijtest Dacia Duster Tce 130 & Hybrid 140 1
Ook al wordt hij duurder, dan nog blijft de nieuwe Duster veel auto bieden voor een betrekkelijk gunstige prijs. Met deels geëlektrificeerde en vlot acterende drijfwerken, een behendig rijgedrag op goed gebaande wegen en – voor wie voor de 4x4 gaat – bijzonder goede offroadeigenschappen

Het verkasten naar de CMF-B-basis biedt de nieuwe Duster nog een ander voordeel. Naast de verbeterde rijdynamica en de introductie van het vaak gemonteerde, bedrijfservaren, deels geëlektrificeerde en 'stekkerloos', dus zelfopladend, 140 Hybrid-drijfwerk. Denk maar aan het – met dit platform – gepresenteerde implementatieperspectief van de modernste, elektronische rijhulpsystematiek.

Denk ook aan de mogelijkheid om, ondanks het behouden van identieke buitenafmetingen, toch extra interieurruimte te creëren. Hoewel de nieuwe Duster nauwelijks groter is dan zijn voorganger, is hij wel ruimer geworden.

Twee topuitvoeringen

Naast een gevarieerd motorenpalet laat Dacia voor de nieuwe Duster kiezen uit vier uitrustingsniveaus: Essential, Expression en twee topuitvoeringen - Extreme en Journey. De basisuitvoering Essential voorziet, naast alle fundamentele benodigdheden, in dakrails, parkeersensoren achteraan en een gsm-houder. Die houder is geïntegreerd omdat in de Essential geen infotainmentbeeldscherm is voorzien. Ook het instrumentarium bestaat hier uit klassieke meetklokken.

Rijtest Dacia Duster Tce 130 & Hybrid 140 2
De essentie behouden en het artificiële minimaliseren: een Dacia-filosofie die ook van toepassing is op het design van de nieuwe Duster

De Expression-modellen krijgen wel een centraal gemonteerd en 10,1” groot infotainmentscherm ingebouwd en zien de klassieke meetklokken vervangen door een compleet elektronisch instrumentarium. 17” lichtmetalen velgen, een achteruitrijcamera, draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn ook Expression-voorzieningen.

Vervolgens biedt Dacia de keuze uit twee technologisch overeenkomende topuitvoeringen. Al langer bekend bij de high-end-Dusters is Extreme: uitgerust met 18”-alu-velgen, automatische airco, een infotainmentsysteem dat is opgewaardeerd met livenavigatie en rubberen matten. Journey tenslotte, is nieuw in het aanbod en richt zich op het toevoegen van een elektrische parkeerrem, draadloze telefoonoplader en een 3D-geluidssysteem.

Niet veel groter, wel ruimer

Dankzij de CMF-B-basisstructuur kan de nieuwe Duster – bij handhaving van de oude, quasi identieke buitenafmetingen – toch meer interieurruimte bieden. Vooral de inzittenden vooraan zullen het meest van die interieurverruiming kunnen genieten.

De vergroting is ook gunstig uitgevallen voor de inhoud van de kofferbak. Deze groeide van 445 liter in de vorige Duster tot 472 liter. Wie kiest voor de 1,2-liter driecilinder TCe-130-motor met vierwielaandrijving moet weten dat de nieuwe Duster minder kofferruimte heeft. Want de inhoud van de 4x4-versies zakte van 394 naar 344 liter.

Rijtest Dacia Duster Tce 130 & Hybrid 140 3
De kofferruimte is groter geworden, behalve bij de 4x4-versies

Voor de voorwielaangedreven Dusters is de kofferbak dus groter dan voorheen. Al valt er op de achterbank minder te profiteren van de zogeheten interieuruitbreidingen. Er is voldoende hoofdruimte, maar als de voorpassagiers hun stoel wat verder naar achteren schuiven, dreigt er een gebrek aan beenruimte achterin.

Duster Hybrid 140-première

De belangrijkste Duster-nieuwigheid (op het vlak van aandrijving) is de beschikbaarheid van een stekkerloze, deeltijds geëlektrificeerde aandrijflijn, waarbij gebruik wordt gemaakt van de technologie die we kennen uit vele recente Renault/Nissan-creaties en de Dacia Jogger. We hebben het dan over de Duster Hybrid 140-première: met inbreng van technologie van de Renault Group.

Dit na montage van een aandrijflijn die gevormd is door een 1,6-liter viercilinder-benzinemotor, twee e-motoren en een geëlektrificeerde, koppelvrije automatische transmissie. In die laatste zitten vier verhoudingen voor de verbrandingsmotor en twee overbrengingen voor de e-aandrijvers.

Het regeneratieve remsysteem en een snel recupererende batterij van 1,2 kWh moeten daarbij volgens Dacia volstaan om in druk stadverkeer tot 80% van de rijafstand elektrisch te kunnen afhaspelen. Ook al omdat de Duster Hybrid 140 altijd systematisch vertrekt in de elektrische modus.

Rijtest Dacia Duster Tce 130 & Hybrid 140 4
Het verkasten naar een CMF-B-basis brengt naast een herziene rijdynamica en de inbreng van bedrijfservaren, deels geëlektrificeerde en zelfopladende 140 Hybrid-aandrijving, ook uitzicht op invoering van de modernste, elektronische rijhulpsystematiek

TCe 130 mild hybrid

Het 1,2-liter driecilinder TCe 130-drijfwerk wordt gecombineerd met een manuele zesbak, en is in de nieuwe Duster verkrijgbaar met voorwiel- of vierwielaandrijving. Met deze uitvoering biedt Dacia in de Duster TCe 130 een eerste graad van elektrificatie aan; lees: mild hybrid.

Dit wordt mogelijk gemaakt door een 1,2-liter driecilinder-turbobenzinemotor die volgens de Miller-cyclus werkt en 48V-mildehybridetechnologie. Hierbij zorgt regeneratief energiehergebruik voor de elektrische kracht die tijdelijk wordt opgeslagen in een 0,9kWh-batterij.

TCe ECO-G 100 Bi-Fuel

De nieuwe Duster wordt tevens aangeboden met de ECO-G 100 Bi-Fuel-motor. Waarbij de 999 cc kleine driecilinder draait op benzine en lpg. Een driepitter die in lpg-modus 101 pk en 170 Nm aan maximale waarden ontwikkelt. Toch even herinneren dat Dacia, als Europees marktleider op lpg-gebied, de enige constructeur is die in al zijn modellen een ‘bi-fuel’ ICE-motor aanbiedt.

Opvallend toch in een autowereld die de mond vol heeft over CO2-besparing. In tijden waarin de nieuwe Duster ECO-G 100 op lpg gemiddeld 10% aan CO2-reductie opbrengt. In tijden ook waarin iedereen klaagt over gebrek aan elektrisch rijbereik... Tijden waarin deze Dacia, dankzij twee reservoirs met een totaal nuttig volume van net geen 100 liter (lpg-reservoir geïnstalleerd onder de koffervloer met behoud van laadvolume), zich een rijbereik tot 1.400 km kan toeschrijven.

Rijtest Dacia Duster Tce 130 & Hybrid 140 5
Dankzij de CMF-B-basisstructuur biedt de nieuwe Duster – met behoud van de oude, quasi identieke buitenafmetingen – toch meer interieurruimte

Lagere zitpositie

Het valt meteen op dat we achter het stuur van de nieuwe Duster lager zitten dan in de oude versies. Ook de zitpositie voelt anders aan. Niet alleen zitten we lager, de zithouding voelt tevens automatisch wat meer ontspannen aan. Er is meer hoofdruimte omdat de afstand tussen de vloerplaat en het plafond is toegenomen. En de stoel voorziet in een betere dijbeensteun. Dat was ooit anders bij Dacia, al blijft ook in deze Duster een langer zitvlak wenselijk.

De basisversies die we tijdens deze test niet hebben kunnen rijden, moeten het zonder infotainment-aanraakscherm stellen. Navigatie kan dan bijvoorbeeld met Waze en via de gsm. Zoals we gewend zijn in veel Renault- en Nissan-modellen, kunnen in de nieuwe Duster de diverse veiligheidshulpmiddelen makkelijk ingeschakeld en (meestal wenselijk) uitgeschakeld worden via een 'Persoonlijke' modus.

Rijtest Dacia Duster Tce 130 & Hybrid 140 6
Hoewel plastic nog steeds aanwezig is in het Duster-interieur, ziet de afwerking er al een stuk minder goedkoop uit dan bij de vorige generatie

Vanaf het Expression-uitrustingsniveau beschikt men wel over een centraal aanraakscherm maar daarbij worden we niet geconfronteerd met het op Google gebaseerde OpenR-gebeuren van Renault. Dit multimediasysteem is verkrijgbaar met Media Display en Media Nav Live. Het eerste is standaard op Expression en Extreme en omvat een audiosysteem met vier luidsprekers en draadloze connectiviteit (Apple CarPlay en Android Auto).

Het Media Nav Live-systeem is standaard op Journey-modellen en optioneel op de versies Expression en Extreme. Media Nav Live biedt geconnecteerde realtimenavigatie met verkeersinformatie en een Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers.

Rijden met de Duster TCe 130 & Hybrid 140

We reden de nieuwe Duster zowel in de TCe 130-versie, beschikbaar met twee- of vierwielaandrijving, als in zijn Hybrid 140-'première'hoedanigheid. De Duster ECO-G 100 Bi-Fuel stond niet op het testmenu.

Rijtest Dacia Duster Tce 130 & Hybrid 140 7
Door een stijvere carrosserie en stevigere stabilisatoren kan Dacia de koetswerkbewegingen effectiever onder controle houden

De 1.2-liter benzinemotor van de Duster TCe 130 mild hybrid blijft, net zoals in andere modellen van de Renault Group, zijn driecilindereigenschap met een zacht roffelend geluid benadrukken. Gebrek aan vermogen is er niet. De 48V-mildehybrideopstelling kan op de moeilijkste momenten de benzine-ICE met minimale elektrische ruggensteun bijstaan.

Maar ook als er geen elektrische support voorradig is, blijft de vermogensafgifte in de TCe 130 gunstig. Beter zelfs dan wat we op dit vlak van enkele andere driepitters mochten ervaren. Deze Duster TCe 130 hybrid wordt uitsluitend geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een goed gespreide en vlot schakelende bak trouwens, die ons in het offroadrijden – zoals later blijkt – nog op een ander punt aangenaam wist te verrassen.

Rijtest Dacia Duster Tce 130 & Hybrid 140 8
Verwacht geen sprintrecords van de Duster Hybrid 140. Hij legt de focus op andere prioriteiten, zoals brandstofefficiëntie: wie behoedzaam het gaspedaal streelt, zal immers vaststellen dat de viercilinder vaak ‘stilgelegd’ meerijdt

Ook de Duster Hybrid 140, met zijn 1,6-liter-benzinemotor, zijn automatische versnellingsbak met geïntegreerde e-motor van 46 pk en de 20 pk straffe High Voltage Starter, vertoont nooit problemen met zijn vermogensafgifte. Er heerst altijd ruim voldoende wil tot aandrijving. Nooit een probleem om vlot mee te kunnen in de verkeersstroom. Waarmee we niet willen zeggen dat het hier een sportief te rijden SUV zou zijn.

Met de Duster Hybrid 140 ligt de focus op andere prioriteiten, zoals zuinig omgaan met benzine. Rijders die behoedzaam het gaspedaal strelen zullen het ervaren. Verbaasd opkijken zowaar als ze vaststellen dat deze viercilinder meestal ‘stilgelegd’ meerijdt. Het wegrijden verloopt immers altijd elektrisch en men moet al behoorlijk hard op het gas trappen om de viercilinder in zijn actieve modus te krijgen.

Een soepele en stil functionerende aandrijflijn bijgevolg. Stil en fluisterzacht … tenminste bij lage snelheden en bij eerbiedige bediening van het gaspedaal. Wie met minder respect op het gas gaat, zal het niet enkel voelen dat de viercilinder betrokken wordt in het aandrijfspel … men zal het meteen ook horen.

Duster TCe 130 4x4 ook (en niet in het minst) als avontuurlijke offroader
Dacia heeft de nieuwe Duster voorzien van extra 4×4-genetica. De 4×4-versie, die is uitgerust met een handgeschakelde TCe 130-mildehybrideaandrijving en een manuele versnellingsbak, heeft instelbare rijmodi die kunnen worden geregeld met een draaiknop op de middenconsole. Daarmee kan gekozen worden tussen modder/zand, sneeuw en offroad, waarbij in dit laatste geval het aandrijfvermogen dan 50/50% verdeeld wordt tussen voor- en achteras. Het 4×4-model is verder voorzien van een hogere grondspeling en gunstige op- en afrijhoeken. Afhankelijk van de uitvoering bevat Dacia daarbij een camera aan de voorkant, waarmee je over de toppen van steile hellingen kunt kijken en de daaropvolgende afdaling kunt zien.
Rijtest Dacia Duster Tce 130 & Hybrid 140 9Het offroadparcours dat we voor de wielen kregen, was een stuk lastiger uitgestippeld dan men ter kennismaking met een SUV van deze klasse zou verwachten. Voor het zwaarste terreinwerk ontbreekt het deze 4x4 van Dacia wel aan een tussenbak, met een extra lage offroadverhouding, en aan de soms onmisbare differentieelvergrendelingen voor en achter. Maar dat belet niet dat de nieuwe Duster 4x4 ook de ervaren terreinrijder kan verbazen. Op losse, veelal zanderige ondergrond, hebben we alvast de steilste hellingen beklauterd, moeilijke afdalingen getrotseerd (daarbij geholpen door de snelheidscontrole bij afdalingen) en de diepste klippen – zelfs met loshangende wielen – overmeesterd.
Onder vrij moeilijke terreinomstandigheden toonde de Duster TCe 130 4x4 zich als een avontuurlijke offroader. Een volwaardige 4x4 zowaar, die – uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak – op een ander punt wist te verrassen. Na het inschakelen van de eerste versnelling en het koppelpedaal los te laten, kruipt deze Duster 4x4 door zanderige stroken, klimt hij op een steile helling, neemt hij een moeilijke afdaling … Dit alles zonder het gaspedaal aan te raken en zonder dat de verbrandingsmotor blokkeert. Een comfortabele offroadeigenschap, waaraan de elektrische ondersteuning uiteraard een bijdrage levert.

Niet enkel met de vierwielaangedreven versies, ook de voorwielaangedreven modellen vertonen geen motriciteitsproblemen. Met andere woorden, het onderstel vertoont nooit problemen om het vermogen effectief op de baan te zetten.

Als gevolg van de stijvere koets en de stevigere stabilisatoren houdt Dacia de koetswerkbewegingen – ook in de snellere bocht en bij het rijden over oneffen wegdek – effectiever onder controle. Wat betreft de stuurinrichting: die is naar onze mening een beetje gevoelloos. Hoewel dat milde stuurgevoel minder aanwezig is in de Hybrid 140-modellen.

Rijtest Dacia Duster Tce 130 & Hybrid 140 10
Probeer voor dat geld maar eens een vergelijkbare SUV te vinden...

Conclusie

De derde generatie Duster is grondig vernieuwd. Deze vernieuwing omvat de verhuizing naar een nieuwe, maar ervaren, basisstructuur en een volledige modernisering van zowel het exterieur als het interieur. Hierbij was de input van Dacia's nieuwste designtaal doorslaggevend.

Het resultaat zijn keurig afgewerkte en slim ingerichte interieurs. Dat betekent niet dat plastic definitief uit het Duster-interieur is verdwenen. De afwerking oogt alvast een stuk minder goedkoop en bovendien gebruikt Dacia voortaan meer gerecyclede materialen.

Ook al wordt hij duurder, dan nog blijft de nieuwe Duster veel auto bieden voor een betrekkelijk gunstige prijs. Zeker indien men rekening houdt met de toenemende interieurvolumes, de deels geëlektrificeerde en vlot acterende drijfwerken, het behendige rijgedrag op goed gebaande wegen en – voor wie het wenst – de voor een SUV van dit gehalte verrassende offroadeigenschappen (zie rand).

Zowat alles is anders geworden, maar de Duster-essentie bleef dus onaangetast. Of, zoals een collega-testrijder terecht opmerkte: probeer voor dat geld maar eens een vergelijkbare SUV te vinden...

Technische fiche Dacia New Duster

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens14 mei 2024

Meer weten over