Een PHEV die rijdt als een EV met range extender
Rijtest Omoda 9 SHS, PHEV, 1.5 TGDI, AWD, DHT (34,46 kWh – 395 kW/538 pk)
Het ‘Super Hybrid System’ van de 9 SHS genereert 538 pk aan maximumsysteemvermogen. Niet twee of drie, maar vier krachtbronnen zorgen ervoor dat deze innovatieve plug-inhybridebenzine-SUV nooit powergebrek kent. De Omoda 9 SHS sprint in minder dan vijf seconden van nul naar honderd en met een volgeladen batterij van 34,5 kWh wordt een elektrisch rijbereik van 145 km voorspeld. Een – voor een stevig bemeten PHEV – schitterend en zonder verbrandingsmotor te rijden afstand. Wat ook verklaart waarom de Omoda 9 SHS vaak geneigd is om elektrisch dan wel fossiel aangedreven te acteren en zich eerder gedraagt als een EV met range extender dan een traditionele stekkerhybride.
Na de introductie van de C-SUV ‘vijf’ richt Omoda zich met premiumambities op een hoger segment. Die bewuste ‘5’ vestigde meteen de aandacht op Omoda’s Europese debuut. Dat Omoda het in nauwelijks enkele maanden tot een van de sterkere stijgers onder de Chinese merken bracht, daaraan is model ‘5’ zeker niet vreemd.
Vraag en antwoord
Uiteraard volstaan die pluspunten niet om ook in hogere marktsegmenten succes te boeken. De eerzuchtige 9 SHS lonkt immers naar een marktdeel waarin Europese autofabrikanten, gewapend met premiumproducten, het rijk beheersen. Dit weliswaar met wapens die tot tweemaal duurder kunnen uitvallen dan het prijskaartje dat op een Omoda 9 SHS kleeft. Bijzonder scherp geprijsd dus, voor een van technologisch vernuft bulkende SUV. Met ‘ervaren’ aandrijftechnologie die – zoals in de 7 SHS van zusterconstructeur Jaecoo – bitter weinig verschilt van wat BYD met zijn fijnbesnaarde DM-i-hybrideopstelling aan batterijdeskundigheid, hoogvermogenelektronica en elektroaandrijving tentoonspreidt.
Met technologie ook, die één iets pijnlijk duidelijk maakt: dat de Chinese autobouwers geen lessen meer hoeven te krijgen. Ze mogen intussen zelfs technologische autowetenschap doceren en op het gebied van auto-elektrificatie zouden doctoraatstitels zowaar niet misstaan. Geheel terzijde, maar daarom niet minder pijnlijk, is dat die ontwikkelingen zich precies manifesteren in een industrieel domein waarin Europese constructeurs wereldwijd altijd een comparatief voordeel hebben gekend.
Met welk merk we reden? Met het Omoda 9 SHS-testmodel trekken we overal nieuwsgierige blikken. Steeds gevolgd door dezelfde vraag en ons vaste antwoord: Omoda, een zustermerk van Jaecoo. Twee tot het gigantische Chinese Chery-conglomeraat behorende automerken. Chery, zei je? Klopt, niet voor niets de grootste auto-exporteur van China.
T2X Super Hybrid Platform
Het T2X Super Hybrid Platform vormt de basis van de Omoda 9 SHS-P, waarvan motoren, transmissie, hoogvermogenelektronica en batterijbeheer deel uitmaken. De verbrandingsmotor is de vijfde generatie van de rechtstreeks geïnjecteerde en turbogeladen Acteco 1.5 TGDI-viercilinder-benzinemotor. In combinatie met de drieversnellingsbak Super Hybrid DHT wordt die bijgestaan door twee e-motoren op de vooras.
Een derde e-motor op de achteras maakt dat de achterwielen, mechanisch onafhankelijk van de plug-inbenzine-hybrideopstelling vooraan, enkel elektrisch aangedreven worden. Wat die viermotorige bezetting aan vermogen en koppel teweegbrengt, toont onze technische fiche. Nog melden dat de transmissie elf verschillende schakelcombinaties mogelijk maakt.
Onder de bodemplaat steekt een Li-NMC-energieopslag die, naar hedendaagse plug-inhybridenormen, over een uitzonderlijk grote capaciteit beschikt. Vandaar ook dat Omoda met de 9 SHS in het domein van de stekkerhybrides nieuwe maatstaven boekt in de discipline ‘elektrisch rijbereik’. Om de veiligheid van de batterij te verzekeren, monteert Omoda Mana-Q-accubeheer. Dergelijk batterijmanagement waakt niet enkel over de temperatuur: bij botsingen wordt ook de stroomtoevoer uit de batterij meteen afgesloten.

Dat het in deze hybrideopstelling niet allemaal in-house ontworpen Chery-technologie betreft, hebben we al eerder toegelicht. De sterke overeenkomsten met de (bijna) identieke hybrideopstelling van een BYD Seal U DM-i Boost verraden waar Omoda met de 9 SHS – en Jaecoo met zijn 7 SHS – de mosterd vandaan haalde.
Noteren we nog dat het maximale AC-laadvermogen aan wallbox of publieke laadpaal 6,6 kW bedraagt. Dat zagen we liever wat hoger, al is het wel een troost dat de 9 SHS een van de (voorlopig) zeldzame PHEV’s is waarvan de batterij aan een gelijkstroomsnellaadpaal kan worden gechargeerd. Dit dan met een maximum-DC-laadvermogen van 70 kW.
Lexus en Mercedes
De gunstige luchtweerstandscoëfficiënt (0,308) wordt gecombineerd met hoogwaardig ogend design dat ontegensprekelijk premium aanvoelt. We zien bijdetijds SUV-ontwerp, gekenmerkt door een lange wielbasis in samenspel met korte overhangen voor en achter. Hoogwaardig, premium, voornaam en luxueus; indrukwekkend zelfs en mooier gelijnd dan sommige SUV’s die vandaag van de assemblagelijn worden gereden.
Anders ook, en minder anoniem dan menig ander Far East SUV-mobiel. Alhoewel, is ook Lexus geen ‘Far Easter’? En datzelfde Lexus heeft met deze Omoda vergelijkbare SUV-modellen in het gamma die indrukwekkend, voornaam, luxueus en premium ogen. Is het daarom dat Omoda zijn 9 SHS weloverwogen op een Lexus deed lijken?
Ook de interieurarchitectuur voelt hoogwaardig en luxueus aan. Doeltreffend eveneens. We kennen vergelijkbare en veel duurdere premiumconcurrenten waarmee de 9 SHS schaamteloos de vergelijking kan doorstaan. Al zien wij sommige interieuronderdelen liever vervangen door écht in premiumland thuishorende materialen. Anderzijds wordt comfort gegarandeerd met onder meer een passagiersstoel die, benevens verwarming, koeling en massagefunctie, zelfs over been- en voetsteunen beschikt. Aan premium geluidskwaliteit ontbreekt het evenmin. Standaard geïnstalleerd: een Sony Master Sound-“muziekfabriek”. Standaard eveneens: intelligente sfeerverlichting met 256 kleuren.
Opteerde Omoda voor het koetswerkdesign een ‘Lexus-achtige’ stijl, dan ademt het interieur Mercedes. Stoelverstellingen in de deurpanelen, schuifdeksels over bekerhouders in de middenconsole, versnellingshendel achter het stuurwiel, verluchtingsmonden, grote draaiknoppen … allemaal à la Mercedes-Benz. In het flirten met het premiumsegment lijkt ‘nabootsing’ zo een bewuste strategie bij Chery-dochter Omoda.
Opdringerige assistentie
Een 24,6-inch groot en gebogen dubbel beeldscherm met krasbestendig glas prijkt op de boordplank. De intelligente cockpit oogt alvast geslaagd, maar het gebogen beeldscherm blijft niet altijd gespaard van spiegeling of reflecties. Het infotainment ziet er fraai uit, maar het is bij een eerste kennismaking toch wat moeilijk om je weg te vinden doorheen de talrijke menu’s. Dat went na enkele dagen, al verloopt het vinden van sommige functies niet altijd logisch. Gelukkig hebben de ontwerpers het belang van fysieke bedieningsknoppen niet geheel uit het oog verloren: zie de stevige draaiknoppen boven op de middenconsole voor de klimaatcontrole en de keuze van een rijprogramma.
Door de menu’s surfen op het infotainmentscherm om bepaalde functies op te roepen of instellingen te raadplegen, doe je best niet tijdens het rijden. Een pittige waarschuwing om je aandacht op het verkeer te houden volgt meteen. Advies om koffie te drinken wordt iets vriendelijker gegeven, maar wel veel te snel en al te vaak. Wegrijden zonder veiligheidsgordel om de schouder? Lukt niet: de parkeerrem blijft geactiveerd tot je de gordel om je heen trekt. Cockpitdigitalisering ten dienste van … of ter bevordering van de complexiteit? En zo blijf je ook in de Omoda 9 SHS niet gespaard van al te opdringerige hulpsystemen.
Zitpositie
Achter het stuur mag je niet klagen over een gebrek aan bewegingsvrijheid. Zoals men in een SUV van dit kaliber mag verwachten, heerst ook hier een overvloed aan hoofd-, been- en schouderruimte. Dit laatste geldt evenzeer voor de voorpassagier en medereizigers op de achterbank.
Tijdens de testrit bleef het ons lastig om de juiste zitpositie te vinden. Zelfs in de laagste stoelstand ervaart men de zitpositie als te hoog. Dat gevoel kan enigszins worden afgezwakt door je stoel naar achter te positioneren. Geen goed idee, want dan zit je al snel te ver van het stuurwiel dat niet ver genoeg naar de bestuurder toe kan worden getrokken. Wanneer je na wat zoeken en experimenteren toch denkt de goede zithouding gevonden te hebben, staat de bovenkant van het stuurwiel pal voor het bovenste gedeelte van het bestuurdersinstrumentarium…
EV-rijden
Vermogen en werklust betoont deze plug-inhybride in overvloed. Wie de voorradige pk’s even aanport, wordt immers kordaat met de rug tegen de leuning van zijn stoel gedrukt. Eigenaardig – voor een drijfwerk met zoveel vermogen – is die indirecte respons. Indirect? Alsof de vier krachtbronnen even moeten nadenken om uit te maken wie het eerst aan de bak mag. Toch mag de besturingssoftware niet bekritiseerd worden in de uitvoering van haar complexe opdracht: het regisseren van samenwerking en wisselwerking tussen vier krachtbronnen.
Wat meteen opvalt, is dat in de aandrijving van deze PHEV de e-motoren het merendeel van het werk doen. Waardoor deze SUV vaak elektrisch rijdt en meer weg heeft van een EV met range extender dan van een klassieke hybride. Af en toe komt de verbrandingsmotor heel discreet een duwtje in de rug geven of hoor je hem zacht zoemend de batterij bijladen.

Het viermotorige 9 SHS-drijfwerk acteert altijd inschikkelijk, fluisterzacht en schokvrij. Het aanslaan van de verbrandingsmotor verloopt discreet. Nog dit: deze SUV is geneigd om zo vaak als mogelijk elektrisch te rijden. Toch kan men altijd, via de programma-instelling, kiezen tussen puur elektrisch rijden met ICE-uitschakeling en elektrische energie sparen met een turbobenzinemotor die het elektrische aandrijfgeheel dan doet rusten.
Voor elektrisch rijden voorspelt men met de grote accu van deze PHEV een WLTP-bereik van 145 km. Wie de batterij niet herlaadt, moet weten dat de accu (zelfs in gedwongen EV-modus) nooit volledig wordt leeggereden. En dat – zoals wij dat probeerden en ons testverbruik aantoont – het benzineverbruik ook met een bijna uitgeputte batterij nog redelijk binnen de perken blijft.
Nagolven
In samenspel met de elektromagnetische ophanging heeft Omoda hier voor een comfortabel onderstel gezorgd. Zacht gedempt als hij is, voelt hij zich het best thuis op de snelweg. In het sport-rijprogramma en met de dempers steviger ingesteld, rijdt de Omoda 9 zoals het hoort en moeten we van een degelijke wegligging spreken.
In snelle bochten echter helt de koets onvermijdelijk over. Ook bij kordater remmen en accelereren blijven de deinende koetswerkreacties onvoldoende gedempt. Zelfs bij lagere snelheden over verkeersdrempels voelt men de koets soms nagolven.
De besturing voelt uitzonderlijk licht en indirect. Niet dat er geen stuurgevoel zou zijn, maar dat is wel aan de lage kant. Het hoeft dus niet gezegd dat deze auto nadrukkelijker op comfort dan op sportieve rijdynamiek werd afgestemd.
Conclusie
Deze auto overtuigt met zacht zoemende, viermotorige aandrijving. Met innovatieve hybridetechnologie die confronteert met een uitzonderlijke elektrische rijafstand en een in PHEV zelden te begroeten mogelijkheid tot gelijkstroomsnelladen. Overtuigen doet hij ook met een royaal plaatsaanbod, luxueus interieur en een zeer uitgebreide reeks comfort- en veiligheidsvoorzieningen. Een auto dus die ongetwijfeld heel veel waar voor zijn geld biedt. Dit zeker voor mensen die comfort belangrijker vinden dan sportiviteit.
Want de Omoda 9 SHS offreert motorische prestaties, technologie en luxe van een niveau waarvoor je bij de gevestigde premiumconstructeurs bijna eens zo veel betaalt. Maar is deze Omoda een echte premium? Daarvoor mankeert het hem aan verfijning van dat te nadrukkelijk op comfort afgestemde onderstel. Of de premiummerken zich dan geen zorgen moeten maken over de komst van deze betaalbare PHEV-SUV? Niet meteen. Al moeten ze wel beseffen dat de Chinezen weinig tijd nodig hebben om eventuele ‘achterstand’ vastberaden naar de geschiedenis te sleutelen...